Skippade räkneboken – blev bättre på matematik

I hennes klassrum ges varken läxor eller prov i matematik. Ändå har eleverna på Svartbäcksskolan högre betyg än rikssnittet i nationella proven. Elevdemokrati, löpande utvärdering och lek är framgångskonceptet, enligt läraren Lina Karlsson.

Under strecket
Publicerad
Tolvåringarna Mathilda Seffers, Linnéa Nordahl och Anton Waltz spelar ett mattespel som de själva har varit med och utformat. ”Jag tycker att det är roligare att jobba i grupp för då ser man också vad de andra kan”, säger Matilda Seffers.

Tolvåringarna Mathilda Seffers, Linnéa Nordahl och Anton Waltz spelar ett mattespel som de själva har varit med och utformat. ”Jag tycker att det är roligare att jobba i grupp för då ser man också vad de andra kan”, säger Matilda Seffers.

Foto: Allis Nettréus
Även relationerna är viktiga. Lina Karlsson inleder ofta lektionerna med att ta i hand och fråga om något som knyter an till dagens lektion. I dag handlar det om multiplikationstabellen.

Även relationerna är viktiga. Lina Karlsson inleder ofta lektionerna med att ta i hand och fråga om något som knyter an till dagens lektion. I dag handlar det om multiplikationstabellen.

Foto: Allis Nettréus
Eleverna i klass 6C på Svartbäcksskolan stimuleras med ett matematikspel eftersom deras lärare, Lina Karlsson, inte vill tråka ut dem. ”Jag försöker hålla genomgångar på max åtta minuter och vi sitter aldrig ner mer än 20 minuter åt gången. Först prata, sedan spela och därefter återkoppla”, förklarar hon.

Eleverna i klass 6C på Svartbäcksskolan stimuleras med ett matematikspel eftersom deras lärare, Lina Karlsson, inte vill tråka ut dem. ”Jag försöker hålla genomgångar på max åtta minuter och vi sitter aldrig ner mer än 20 minuter åt gången. Först prata, sedan spela och därefter återkoppla”, förklarar hon.

Foto: Allis Nettréus
Annons

Lektionen börjar redan i dörren. Matematikläraren Lina Karlsson tar emot sina elever i årskurs 6C med en handhälsning och ett matematiskt tal: sex gånger sju? Fyra gånger åtta? Nio gånger tre? Många svar kommer snabbt, medan andra tänker efter och kikar över Linas axel mot tavlan där rätt svar står uppskrivet.

Det är helt okej, intygar deras lärare, för utfrågningen handlar inte i första hand om att se vilka som kan eller inte kan, utan om att ge eleverna ännu ett övningstillfälle. De övar upp förmågan att minnas multiplikationstabellen utantill, utan att först räkna i huvudet eller på fingrarna. På matematikspråk kallas det automatisering. 

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons