X
Annons
X
Fördjupning

Skippade räkneboken – blev bättre på matematik

I hennes klassrum ges varken läxor eller prov i matematik. Ändå har eleverna på Svartbäcksskolan högre betyg än rikssnittet i nationella proven. Elevdemokrati, löpande utvärdering och lek är framgångskonceptet, enligt läraren Lina Karlsson.

Läs mer om Med hjärnan i undervisningen
Tolvåringarna Mathilda Seffers, Linnéa Nordahl och Anton Waltz spelar ett mattespel som de själva har varit med och utformat. ”Jag tycker att det är roligare att jobba i grupp för då ser man också vad de andra kan”, säger Matilda Seffers.
Tolvåringarna Mathilda Seffers, Linnéa Nordahl och Anton Waltz spelar ett mattespel som de själva har varit med och utformat. ”Jag tycker att det är roligare att jobba i grupp för då ser man också vad de andra kan”, säger Matilda Seffers. Foto: Allis Nettréus

Lektionen börjar redan i dörren. Matematikläraren Lina Karlsson tar emot sina elever i årskurs 6C med en handhälsning och ett matematiskt tal: sex gånger sju? Fyra gånger åtta? Nio gånger tre? Många svar kommer snabbt, medan andra tänker efter och kikar över Linas axel mot tavlan där rätt svar står uppskrivet.

Tolvåringarna Mathilda Seffers, Linnéa Nordahl och Anton Waltz spelar ett mattespel som de själva har varit med och utformat. ”Jag tycker att det är roligare att jobba i grupp för då ser man också vad de andra kan”, säger Matilda Seffers.

Foto: Allis Nettréus Bild 1 av 3

Även relationerna är viktiga. Lina Karlsson inleder ofta lektionerna med att ta i hand och fråga om något som knyter an till dagens lektion. I dag handlar det om multiplikationstabellen.

Foto: Allis Nettréus Bild 2 av 3

Eleverna i klass 6C på Svartbäcksskolan stimuleras med ett matematikspel eftersom deras lärare, Lina Karlsson, inte vill tråka ut dem. ”Jag försöker hålla genomgångar på max åtta minuter och vi sitter aldrig ner mer än 20 minuter åt gången. Först prata, sedan spela och därefter återkoppla”, förklarar hon.

Foto: Allis Nettréus Bild 3 av 3
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X