Annons

EfterbördSkilsmässan får henne att svälta sig

Självbiografiska ”Efterbörd” fick recensenterna att gå till personangrepp mot Rachel Cusk.
Självbiografiska ”Efterbörd” fick recensenterna att gå till personangrepp mot Rachel Cusk. Foto: Jeff Morgan / Alamy

I ”Efterbörd” beskriver Rachel Cusk sin skilsmässa som ett dilemma ur den grekiska mytologin. Här finns ingen lösning för en lyckad samvaro i familjen – samtidigt erbjuder singeltillvaron inte heller något gott alternativ.

Under strecket
Publicerad

Rachel Cusk

Foto: Jeff Morgan / Alamy

”Om någon skulle fråga vad för slags katastrof som inträffat i mitt liv skulle jag nog fråga dem om de ville höra en berättelse eller sanningen.” Rachel Cusk skrev självbiografiskt om sin graviditet och moderskap i ”A life's work. On becoming a mother” redan 2001, och i ”Aftermath” från 2012, som citatet är hämtat ur, undersöker hon sin separation och skilsmässa.

”Aftermath”, som nu alltså kommer ut på svenska med titeln ”Efterbörd”, orsakade våldsamma reaktioner, ibland rena personangrepp på Rachel Cusk. Bland annat kallade The Sunday Times recensent henne för en ”narcissistisk dominatrix”. Andra beskrev henne som pretentiös med sina referenser till grekisk mytologi, självupptagen och alltför privat utlämnande av familjen – eller alldeles för lite utlämnande så att berättelsen om ett äktenskaps sönderfall blev lika gåtfull för läsaren som för jaget som berättar om det. En text som väcker så starka känslor är förstås intressant att försöka förstå. Och att vara följsam mot Cusks egen poetik innebär nog att acceptera att just de boksidor vi har framför oss är hennes försök till sanning, snarare än till en rak berättelse.

Annons
Annons
Annons