Annons
Analys

Joel Dahlberg:Skillnad mellan Volvo och banken

Feta rubriker om vinstrika banker är ett säkert sätt att engagera läsarna. Folk blir upprörda över stigande vinster och aktieutdelningar eftersom de känner att det är deras dåliga villkor inom bolån, företagskrediter eller fondsparande som i andra änden trillar ut i högre vinster för bankerna.

Under strecket
Publicerad

Bankerna själva känner sig orättvist utpekade. ”Om vi inte har konkurrenskraftiga produkter förlorar vi kunden och det är en dålig affär för oss”, är logiken. Det ligger säkert något i det men det går inte att komma ifrån att bankerna har allvarliga problem med sin image.

Man kan jämföra med en helt annan bransch: personbilar. För en Volvokund är reaktionen den precis motsatta; ett vinstrikt Volvo gör ägaren stolt. Om Volvo tjänar mycket pengar betyder det nämligen att jag har en bil av hög kvalitet som lockar köpare över hela världen.

Annons
Annons
Annons