Annons

Skev bild av riskerna med sjöliv

Livet på sjön begränsas orimligt mycket av 0,2-promillekravet, menar skribenterna.
Livet på sjön begränsas orimligt mycket av 0,2-promillekravet, menar skribenterna. Foto: HASSE HOLMBERG, SCANPIX
Publicerad

Efter vår artikel om promillekravet på sjön (
5/8) har myndigheter och organisationer tyvärr återigen presenterat onyanserade fakta, inte minst vad gäller omkomna på sjön. Allt klumpas ihop i media så att den breda allmänheten dessvärre får en skev bild av riskerna med sjöliv.

Den sanna bilden är att den typ av sjötrafikolyckor nya lagen avsåg komma tillrätta med, det vill säga med skeppare av båtar ”10 m/15 knop” – med under en promille – alltid varit försumbara. Det visar den forskning som är gjord av professorn i sjörätt, Hugo Tiberg. Av det totala antalet döda, 40 stycken, i fritidsbåtolyckor 2011 som presenterats av Transportstyrelsen(en majoritet av dessa hade alkohol i blodet), så torde erfarenhetsmässigt så gott som alla olyckor härröra till dom båttyper 0,2-promillekravet inte omfattar, samt till olyckstyper som lagen ej avsåg stävja (kajakolyckor o s v). Varje år företas cirka 10 miljoner fritidsbåtresor (dock på nedåtgående på grund av lagen). Detta ger alkoholproblematiken på sjön i sin helhet en storleksordning av 0,000003%. Det är alltid oerhört tragiskt med dödsfall, men siffran visar ändå att sjö- och båtliv är säkert.

Annons
Annons
Annons