Dag Rolander:Skenbart billig klädaktie

Dag Rolander

Kappahl är nu finansiellt starkt och aktien ser billig ut men rörelsen är inte i form. Läget är svårt för både aktieägare och ledning. Aktiespararen råder att avvakta.

Under strecket
Publicerad
P r Olsson
Foto: P r Olsson
Annons

Kappahls affärsidé är att erbjuda prisvärt mode för de många människorna med fokus på kvinnan mitt i livet som ofta råder över inköp också till man och barn och som har större köpkraft än yngre. Anslaget är sympatiskt med kläder som ska passa kvinnan och inte hon som ska passas in in plagget. Här finns riktiga storlekar i lämpliga modeller för alla.
Det krävs ett skickligt handlag för att förvalta, utveckla och profilera en klädkedja för denna breda målgrupp. Affärsidén rymmer många kompromisser som leder till otydlighet.

Det är något beigt, välkänt och präktigt över Kappahl som för tankarna till Coop. Det var just Coop som rekryterade Christian W Jansson 2002 med uppdraget att få rätsida på dottern Kappahl. Denne följde med när bolaget 2004 förvärvades av två riskkapitalbolag och vidare till börsen 2006. Uppdraget lyckades genom att låta friska vindar blåsa i organisationen samtidigt som modegraden sänktes till förmån för mer klassiska kollektioner som kunderna skulle känna sig tryggare i. Det senare innebär också lägre risk för modemissar med efterföljande reor. Samtidigt är det mindre inspirerande för kedjans femtiotal designers och mönsterskapare att verka bakom modefronten och inte göra sådant som kolleger på djärvare företag brinner för.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons