Annons
X
Annons
X
Kultur
Krönika

Clemens Poellinger: Skavlan curlar SD:s starkaste varumärke

Pr-maskineriet är välojlat när Jimmie Åkesson gör comeback i ”Skavlan”, Men det inger SvD:s Clemens Poellinger en viss olust att SD:s och SVT:s mediestrategi här tycks sammanfalla.

Jimmie Åkesson
Jimmie Åkesson Foto: SVT

När väljarmagneten Jimmie Åkesson möter tittarmagneten Skavlan i trivseltalkshowen med samma namn, i ett program som spelades in i London i måndags, men som sänds på fredag, skapar redan tidsglappet ett enormt mediespinn.

Först det sensationella avslöjandet: ”Jimmie Åkesson kommer tillbaka”. Sedan: det långa förhandsklippet, genast tusenfaldigt delat på Facebook, där omtanken om SD-ledarens hälsa är i fokus. Just nu på en mediesajt nära dig: ”Var det rätt eller fel att bjuda in Åkesson till 'Skavlan'?”.

Klickfesten pågår. Precis som till Melodifestivaldags vill alla mediehus vara med och kapitalisera på SVT:s genomslagskraft i en gemensam rundgång.

Annons
X

Är en afton med Sveriges mest kontroversiella partiledare en helt vanlig politikerintervju, så som de förekommit många gånger förr i ”Skavlan”, eller är det möjligen etiskt tveksamt att låta SD:s starkaste varumärke gästa SVT:s dito?

Ja, jag hävdar att SVT potentiellt – det får intervjun i sin helhet senare utvisa – lånar sig till att bli verktyg i en osmaklig mediestrategi, att för en stund tjänstgöra som ett ”Russia today”, att allt sedvanligt heligt tal om opartiskhet till trots lägga sig som en studsmatta för propaganda.

**Därmed tillbaka till **de båda herrarna i rosa skjortor och mjukt studioljus som samspråkar med varandra om huruvida Den utbrände, konvalescent efter att drabbats av en grasserande folksjukdom, verkligen är i stånd till att känna om han närmar sig detta tillstånd igen. Utifrån de mer hårdkokta samhällskontexter som Åkessons åsiktsmässiga lagkamrater Marine Le Pen, som frontar Nationella fronten, och UKIP-ledaren Nigel Farage befinner sig i, är det svårt att föreställa sig att de någonsin skulle tala om ”arbetsträning”. Men i ett Sverige präglat av seriefiguren Bamses snällhetskodex är det vad SVT väljer att den psykologiskt inkännande förhandsglimten ska handla om. Skavlan-tonen är satt, hans programledargärning att ge makthavare ett mänskligt ansikte är en produkt av vår curlande och förstående tid.

Stäng

PERFECT WEEKEND – Nyhetsbrevet från SvD Perfect Guide som håller dig uppdaterad på de senaste samtalsämnena inför helgens middagar.

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    SD:s och SVT:s troligen ofrivilliga, men icke desto mindre gemensamma – och därför djupt problematiska – mediala samarbete är oerhört skickligt upplagt: SD-medlemmarna får ett mysteriöst utskick med en bild av ett par glasögon och text om att något viktigt kommer att hända på fredag. Är det ett Harry Potter-event? Nej det är marknadsföring! Pressen snappar upp/får ett tips om detta och drar slutsatsen att Jimmie Åkesson gör comeback. SVT bekräftar att det blir i folkkära fredagskvällsnöjet ”Skavlan” dessutom, vars tittarskara rent demografiskt med säkerhet omfattar de berömda 13, numera kanske 15 procenten.

    Först därefter, klockan 22–23, har SD bokat riksdagens pressrum för ett tillkännagivande. Det är pr där tidsaspekten, så att säga ett långkok på nyheten, är en del av en spektakulär återlansering på bästa SVT-sändningstid.

    Annons
    Annons
    X

    Jimmie Åkesson

    Foto: SVT Bild 1 av 1
    Annons
    X
    Annons
    X