”Skatteplanering är en varumärkesfråga”

Det räcker inte bara med att strikt följa lagen. Att betala skatt borde ses som en fråga om ansvarsfullt företagande precis som frågor om miljö och barnarbete. Det säger Skatteverkets generaldirektör Ingemar Hansson i en intervju med SvD Näringsliv.

Under strecket
Publicerad
Ingemar Hansson.

Ingemar Hansson.

Foto: MAGNUS HJALMARSON NEIDEMAN
Annons

Skattefrågor har hamnat alltmer i fokus i näringslivsdebatten. SvD Näringsliv har i flera artiklar granskat hur Wallenbergs maktbolag Investor skatteplanerat i ett antal av sina delägda företag.

Tidigare har SvD Näringsliv också rapporterat om att inga av Stockholmsbörsens 61 största bolag vill svara på frågor om hur mycket skatt de betalar i utvecklingsländer, ett ämne som tidigare blivit internationellt uppmärksammat. Däremot framhöll företagen att de följer lagarna.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons