Skarp kritik mot dagens rådgivningssystem

Kunderna gör en sämre affär om de följer bankernas placeringsråd än om de själva väljer sina placeringar, enligt en ny rapport från Konsumentverket. Organisationen Sveriges konsumenter riktar skarp kritik till dagens rådgivningssystem.

Publicerad
JONAS EKSTRÖMER / SCANPIX
Foto: JONAS EKSTRÖMER / SCANPIX
Annons

– Det är ett underkännande av dagens kommersiella finansiella placeringsråd. Det är ett underbetyg i och med att det inte ger något mervärde för konsumenterna enligt den här undersökningen, säger Jan Bertoft, generalsekreterare för Sveriges konsumenter.

Syftet var att studera olika åtgärder för att minska kundernas underläge vad gäller kunskap och information. Centrum för bank och finans vid Kungliga Tekniska Högskolan fick uppdraget att analysera effekterna av diverse åtgärder genom ekonomiska experiment. De som agerat rådgivare i experimenten har hämtats in från en bankrådgivarutbildning som har nära samarbeten med samtliga storbanker.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons