Annons

Skarp körkänsla i mindre mellanklassen

Kisande strålkastare och en kylargrill som har vuxit på både bredden och höjden jämfört med förra Mazda 3. Karaktärsstark kan man kalla denna design.
Kisande strålkastare och en kylargrill som har vuxit på både bredden och höjden jämfört med förra Mazda 3. Karaktärsstark kan man kalla denna design. Foto: Anders Wiklund/TT

Från storsäljare till nischmodell. Mazda 3 och föregångaren 323 har gjort en märklig resa genom årtiondena. Men nya Mazda 3 är trots våra invändningar en bil med många fina egenskaper – det gäller bara att ta den för vad den är.

Under strecket
Publicerad

Avskalat och kanske rent av elegant. Mazda har förmodligen hittat inspiration i sent 1960- och tidigt 1970-tal för denna förarmiljö. Bra ergonomi och analog känsla, vilket nog uppskattas av många förare.

Foto: Anders Wiklund/TT Bild 1 av 10

Bagageutrymmet imponerar inte i Mazda 3. Tröskeln är hög. Men för två personer duger det och baksätet kan fällas fram för mer skrymmande last.

Foto: Anders Wiklund/TT Bild 2 av 10

Sidorutorna i bakdörrrna är marginellt större än ett brevinkast. Det gör att passagerarna hamnar som i en mörk krypta.

Foto: Anders Wiklund/TT Bild 3 av 10

Alla bilar behöver inte vara bra på allt. Men köp inte Mazda 3 i tron att den är lika praktisk och bekväm för baksätespassagerna som mer rätvinkliga konkurrenter. Provsittaren på bilden är 172 centimeter och har det inte överdrivet rymligt.

Foto: Anders Wiklund/TT Bild 4 av 10

Mazda 3 har en formgivning som avviker från den stora massan. Men den går ut över komforten i baksätet.

Foto: Anders Wiklund/TT Bild 5 av 10

Rund som en semmelbulle och med en av bilhistoriens förmodligen kraftigaste c-stolpar. Nya Mazda 3 har en design som sticker ut.

Foto: Anders Wiklund/TT Bild 6 av 10

Körglädje är inte en prioritering för alla bilköpare, men för den som uppskattar väl avvägd styrning och fin chassibalans är det här ett trevligt val.

Foto: Anders Wiklund/TT Bild 7 av 10

Skyactiv-G kallar Mazda bensinmotorn på 122 hästkrafter med så kallad mildhybridsering. Den går mjukt och fint ända tills två av fyra cylindrar stängs av för att spara bränsle.

Foto: Anders Wiklund/TT Bild 8 av 10

Honda Civic 1.0 Turbo S.

Foto: Anders Wiklund/TT Bild 9 av 10

Volkswagen Golf 1.0 TSI.

Foto: Volkswagen AG Bild 10 av 10

Jämn hastighet, drygt 80 kilometer i timmen, slät asfalt, rak väg och solen i ryggen. Men varför vibrerar plötsligt bilen? Först är jag övertygad om att balanseringsvikterna i bakhjulen har ramlat bort. Men det stämmer inte – durrandet uppstår bara ibland och när jag kopplar ur och låter bilen frihjula försvinner det direkt. Kan en drivknut ha fått på nöten fast bilen är alldeles ny?

Först dagen efter inser jag vad som orsakar de märkliga vibrationerna. I jakten på bränsledroppar har nya Mazda 3 så kallad cylinderavstängning. Vid låg belastning kan två av motorns fyra cylindrar "släckas". Tekniken kom först i större motorer, jag har kört flera V8-motorer som kan övergå till V4-drift utan att föraren tar notis. I Mazda 3 Skyactiv-G är det som om en gräsklipparmotor plötsligt tar över framdrivningen.

Annons
Annons
Annons