Annons

Thomas Steinfeld:Skändningen kanske bara är kritik mot ett sällsynt fult konstverk

En segergudinna med en lagerkrans symboliserar på monumentet Siegessäule i Berlin den tyska segern över Frankrike 1871 samt Zlatanstatyn.
En segergudinna med en lagerkrans symboliserar på monumentet Siegessäule i Berlin den tyska segern över Frankrike 1871 samt Zlatanstatyn. Foto: Eero Hannukainen/TT och Andreas Hillergren/TT

Vandalism – eller konstkritik? Skändningen av Zlatanstatyn handlar om besvikelsen över brusten lojalitet med fotbollslaget Malmö FF. Men kanske inte bara?

Under strecket
Publicerad

Det finns inga offentliga monument över stupade meniga soldater i Sverige, minnesmärken av det slag som i hundratusentals exemplar står att finna i framför allt Tyskland och Frankrike, men också i Italien och Storbritannien. Många av dessa monument är figurativa. De föreställer stupade män, de avbildar kämpande eller vaktande soldater. I somliga fall uppträder krigsgudinnan, ibland sörjande, ibland med en lagerkrans i handen, ibland med en till himlen utsträckt arm, så som i ”War memorial” i brittiska Exeter.

Dessa krigsmonument är bland de sista naturtrogna framställningar av den mänskliga kroppen som den någorlunda avancerade skulpturkonsten känner till. Visst finns det, fram till i dag, mer eller mindre verklighetsnära statyer av idrottsmän (just det, bara män) eller populära konstnärer (Freddie Mercury på kajkanten i Montreux). Men det syns inte till några nya krigshjältar i marmor eller brons, i alla fall inte i västvärlden (österut och i tredje världen är det än så länge annorlunda). Och dessa statyer av senare datum hittar sällan fram till ett museum med självaktning, även om Skissernas museum i Lund just fått en fullskalig version av statyn över Zlatan Ibrahimović, skapad av konstnären Peter Linde.

Annons
Annons
Annons