Skandinavisk design med amerikanska ögon

Den amerikanska designkritikern Katherine Nelsons svensk-norska släktband och ivriga nyfikenhet på nordisk design ledde till att hon skrev boken New Scandinavian Design. I nymodernismens fotspår upptäckte hon en energisk och motsägelsefull designregion.

Under strecket
Publicerad
Spets av finska designbyrån Perhonen.

Spets av finska designbyrån Perhonen.

Annons

New York-journalisten Katherine Nelson har gjort sin röst hörd i tidningar som New York Times, Metropolis och I.D. Nu har hon och designteoretikern Raul ­Cabra skrivit en bok om ny skandinavisk design. De vill påminna om hur egenartad och ofta banbrytande den nordiska designen är och har varit internationellt sett. Och de hävdar att dagens unga nordiska formgivare fortfarande är märkbart präglade av sitt uttalat modernistiska arv i allmänhet, och av gemensamma kulturella värderingar i synnerhet.
På 1990-talet när Cardigans exporterade svensk pop och Bo Widerberg Oscarnominerades vässades svensk design internationellt, både innovativt och kommersiellt. Svensk stil hyllades i tidskrifter som Wallpaper. McDonalds anlitade kända designbyrån Claesson Koivisto Rune för att inreda en restaurang i Stockholm och H&M kom att inviga sin första New York-butik. Katherine Nelson var ofta i Sverige vid den här tiden, eftersom hennes pappa arbetade på Lunds universitet.
– Jag upptäckte vilken energi som fanns inom framför allt den svenska designen då, och blev nyfiken. Om det skedde ett sådant uppvaknande i Sverige, vad hände då i övriga Skandinavien? Hur tacklade formgivarna sitt moderna designarv och hur försökte man utveckla sig i en region som var så känd för sin moderna design?
– Det är ingen trendig bok. Vi har försökt att få med alla möjliga designers som är verksamma idag, från någon som Norges Peter Opsvik, som varit en enorm skaparkraft inom skandinavisk design under flera decennier, till finska byrån Perhonen, som startats av nyutexaminerade från Konstindustriella högskolan i Helsingfors.
Med ett kaliforniskt bokförlag i ryggen reste Katherine Nelson runt i de fem nordiska länderna och samlade material till sin
bok. Lika spännande som det färdiga resultatet framstår dessa research­strapatser och hur de format hennes bild av den nordiska kulturen och av nordisk design överlag.
– Jag skulle besöka den danske formgivaren Hans Sandgren Jakobsen. Hans kontor är ett fantastiskt gammalt färjehus ute på en pir i Grenå. Det regnade och jag hittade inte dit, utan irrade omkring där i hamnen fullkomligt utmattad. När jag plaskvåt äntligen kommit fram bjöds jag på kaffe och pepparkakor … Så kunde min jakt på skandinavisk design se ut.

I sin bok agerar Katherine Nelson både guide och uttolkare. Under sin brokiga designresa träffade hon vitt skilda branschaktörer från de olika länderna, som var och en gav sin bild av hemlandets samtida design, bland annat svenske designstrategen Stefan Ytterborn och kuratorn på Oslos designmuseum Widar Halén.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons