Skandinavisk design med amerikanska ögon

nymodernism Den amerikanska designkritikern Katherine Nelsons svensk-norska släktband och ivriga nyfikenhet på nordisk design ledde till att hon skrev boken New Scandinavian Design. I nymodernismens fotspår upptäckte hon en energisk och motsägelsefull designregion.

Under strecket
Publicerad
Annons

New York-journalisten Katherine Nelson har gjort sin röst hörd i tidningar som New York Times, Metropolis och I.D. Nu har hon och designteoretikern Raul Cabra skrivit en bok om ny skandinavisk design. De vill påminna om hur egenartad och ofta banbrytande den nordiska designen är och har varit internationellt sett. Och de hävdar att dagens unga nordiska formgivare fortfarande är märkbart präglade av sitt uttalat modernistiska arv i allmänhet, och av gemensamma kulturella värderingar i synnerhet.
På 1990-talet när Cardigans exporterade svensk pop och Bo Widerberg Oscarnominerades vässades svensk design internationellt, både innovativt och kommersiellt. Svensk stil hyllades i tidskrifter som Wallpaper. McDonalds anlitade kända designbyrån Claesson Koivisto Rune för att inreda en restaurang i Stockholm och H&M kom att inviga sin första New York-butik. Katherine Nelson var ofta i Sverige vid den här tiden, eftersom hennes pappa arbetade på Lunds universitet.

– Jag upptäckte vilken energi som fanns inom
framför allt den svenska designen då, och blev nyfiken. Om det skedde ett sådant uppvaknande i Sverige, vad hände då i övriga Skandinavien? Hur tacklade formgivarna sitt moderna designarv och hur försökte man utveckla sig i en region som var så känd för sin moderna design?

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons