Jonas Fröberg:Skandalen: Bilbranschen uppfann egna regler

Jonas Fröberg

Bilbranschen har uppfunnit egna regler om hur mycket kväveoxid de vill släppa ut. Det är betydligt mer än tillåtet när det är under 10 grader. Det har tyska Trafikverket upptäckt – det är en skandal som borde få mer uppmärksamhet.

Under strecket
Publicerad
Volkswagentopparna Bernd Osterloh och Matthias Müller.

Volkswagentopparna Bernd Osterloh och Matthias Müller.

Foto: Julian Stratenschulte / AP
En Volkswagen Touareg diesel testas vid kall temperatur av miljöskyddsmyndigheten EPA i USA tidigare i höstas.

En Volkswagen Touareg diesel testas vid kall temperatur av miljöskyddsmyndigheten EPA i USA tidigare i höstas.

Foto: Carlos Osorio/AP
Annons

Det finns tämligen självklara regler för oljetankers att de inte får tömma råolja i haven. Men ponera följande: Oljetanker-rederierna uppfinner själva en alldeles egen regel. Den lyder att om temperaturen sjunker under 17 grader Celsius (alltså nästan jämt) – så får de släppa ut hur mycket de vill, stäva efter Medelhavets stränder och pumpa ut råolja till turisternas förfäran, sakta styra upp längs spegelblanka floder i Amazonas regnskogar och dumpa hundratals ton svart, trögflytande olja. Allt är okej. För det har de själva bestämt!

Scenen ovan är naturligtvis fiktiv. Men sättet att tänka befinns vara helt okej i bilbranschen när det gäller kväveoxidutläpp.

Annons
Annons
Annons