Annons

Malena Janson:Skamfebern symtom på ny generationsklyfta

Den framgångsrika tv-serien ”Skam” saknar knappast föregångare i tv- och filmhistorien. Det som gör den unik är i stället att den svarar mot behov som uppstått i nätkulturens tidevarv: ungdomar får ett berättande ­anpassat efter det digitala livet medan deras föräldrar får insyn i denna tillvaro.

Uppdaterad
Publicerad
I den fjärde och sista säsongen av ”Skam” kretsar handlingen kring Sana (Iman Meskini).
I den fjärde och sista säsongen av ”Skam” kretsar handlingen kring Sana (Iman Meskini). Foto: SVT

Den norska tv-serien ”Skam”, om ett gäng ungdomar i Oslo, har nu sammanlagt ungefär 22 miljoner nedladdningar på SVT Play – enbart sedan december månad. I Danmark är berättelsen om Eva, Vilde, Isak och de andra faktiskt ännu mer populär. För att inte tala om i hemnationen, där inledningsavsnittet av fjärde säsongen bara första dagen hade en miljon unika tittningar – vilket innebär att var femte invånare i Norge såg Sana kasta svarta blickar på Noora och Yousef där de log så förtjust mot varandra i soffan. Och alltmedan antalet fans av originalserien stadigt ökar runtom i världen pågår förberedelserna för inspelningen av en engelskspråkig version. ”Skam” är, för att använda grannlandets uttryckssätt, en vidunderligt framgångsrik tv-produktion.

I den fjärde och sista säsongen av ”Skam” kretsar handlingen kring Sana (Iman Meskini).

Foto: SVT Bild 1 av 7

Sista natten med gänget (1973).

Foto: IBL Bild 2 av 7

”Breakfast club” (1985).

Foto: IBL Bild 3 av 7

Mean girls (2004).

Foto: Everett / IBL Bildbyrå / [downloaded] Bild 4 av 7

Fucking Åmål (1998).

Foto: Memfis Film Bild 5 av 7

Skins (2007–13).

Foto: IBL Bild 6 av 7

Fjärde säsongen av ”skam” började visas på SVT Play den 15 april.

Foto: SVT Bild 7 av 7
Annons
Annons
Annons