Annons

”Skadligt att Sverige drivs som ett varumärke”

Reaktionen från svenska politiker har varit närmast panisk när Sverige internationellt framhålls som varnande exempel. Att ge en positiv bild av vårt land har blivit viktigare än att diskutera verkligheten, skriver Jens Stilhoff Sörensen.

Under strecket
Publicerad

Såväl­ Stefan Löfven som Morgan Johansson och flera andra ministrar har ­uttalat sig och även kritiserat enskilda personer som beskrivit Sverige i negativa ordalag, skriver debattören. På bilden även Åsa Regnér.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman Bild 1 av 2

Jens Stilhoff Sörensen.

Foto: Privat Bild 2 av 2

Såväl­ Stefan Löfven som Morgan Johansson och flera andra ministrar har ­uttalat sig och även kritiserat enskilda personer som beskrivit Sverige i negativa ordalag, skriver debattören. På bilden även Åsa Regnér.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman Bild 1 av 1
Såväl­ Stefan Löfven som Morgan Johansson och flera andra ministrar har ­uttalat sig och även kritiserat enskilda personer som beskrivit Sverige i negativa ordalag, skriver debattören. På bilden även Åsa Regnér.
Såväl­ Stefan Löfven som Morgan Johansson och flera andra ministrar har ­uttalat sig och även kritiserat enskilda personer som beskrivit Sverige i negativa ordalag, skriver debattören. På bilden även Åsa Regnér. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman

Den debatt som just nu pågår om bilden av Sverige i internationella och svenska medier uttrycker en intressant förändring i samtidens politiska kultur. Under en tid har Sverige framhållits som varnande exempel när det gäller flyktingmottagande och integrationspolitik, vilket kulminerade med Donald Trumps använd­ning av Sverige som skräckbild.

Annons
Annons
Annons