Skådespelare på liv och död

Under strecket
Publicerad
Annons

Ibland under sömnlösa nätter kan hon undra: Varför utsätter jag mig för det här? Skådespelaryrket är att pendla mellan skräck och trygghet, för att förhoppningsvis finna sin egen väg i ”pyttipannan” av möten med regimetoder. Nadja Weiss vill förmedla stora känslor med enkla medel; nå det nakna, rena uttrycket som tydliggör reaktioner.
Det är det som berör henne även som åskådare. Teater ska vara på liv och död, vilket inte utesluter absurda blandformer. Hon talar länge om Mats Eks spännande möten mellan dans och teater i Dans med nästan, Don Juan och Andromaque.

– Att se bra teater är inspirerande! Som Erland Josephsons pjäs En natt i den svenska sommaren. Den var rolig att se som skådespelare: deras väntan, prestationsångest och förväntningar.
Det täta ensemblespelet och det enkla rummet fann hon också nyligen i
Dramatenchefen Staffan Valdemar Holms uppsättning av Strindbergs Leka med elden. Strindberg drabbar alltjämt, konstaterar hon, som själv tampas med rollen som övergiven fästmö till Reine Brynolfssons framgångsberusade dramatiker i Rus på Dramaten.
En av Nadja Weiss större utmaningar under året var Sara Kanes självmordsmonolog Psykos 4.48.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons