X
Annons
X

”Ska vi bygga först när trängseln är ett faktum?”

Sverige står inför en historiskt kraftig befolkningstillväxt. Om bara drygt 20 år kommer vi att vara ytterligare två miljoner invånare – de allra flesta i södra Sverige. Då blir resorna och transporterna fler men artikelförfattarnas lösningar lyser med sin frånvaro. Ny järnväg, mer asfalt, eller något annat? Det skriver Crister Fritzson, SJ, i en slutreplik.

Sedan höghastighetstågen kom är spanska RENFE ett lönsamt bolag. Den lönsammaste sträckan av alla är Madrid–Barcelona, skriver Crister Fritzson, SJ.
Sedan höghastighetstågen kom är spanska RENFE ett lönsamt bolag. Den lönsammaste sträckan av alla är Madrid–Barcelona, skriver Crister Fritzson, SJ. Foto: Manu Fernandez/AP, Jessica Gow/TT

Maria Börjesson, Per Kågeson och Jan-Eric Nilsson opponerar kraftfullt mot att bygga höghastighetsbanor för 320 km/h i stället för 250 km/h med argument som att Sverige är för litet och att den samlade miljökonsekvensen blir negativ. Det är märkliga argument som inte håller för en närmare granskning.

Sedan höghastighetstågen kom är spanska RENFE ett lönsamt bolag. Den lönsammaste sträckan av alla är Madrid–Barcelona, skriver Crister Fritzson, SJ.

Foto: Manu Fernandez/AP, Jessica Gow/TT Bild 1 av 2

Crister Fritzson, vd SJ AB

Foto: Jessica Gow/TT Bild 2 av 2
Annons
X
Annons
X
Annons
X