Annons

Ska vi arbeta eller sitta på bussen?

Under strecket
Publicerad

I den här stan vill den rödgröna röran att vi skall åka kommunalt. Ställa bilen och nyttja det superba kommunala transportnätet. Jaha?
Titta på följande exempel hämtat ut verkligheten: Jag skall åka från Söder till Solna för att handla. Sedan vidare till Fredhäll för att besöka en kollega.
Med bil tar det cirka 15 minuter till Solna via Södra Länken och Essingeleden. Ärendet tar max 15 minuter. Sedan tar jag Essingeleden till Fredhäll, restid cirka 15 min. Summa 45 min.

Kommunalt: enligt SL:s reseplanerare skall jag starta från Eriksdal klockan 12.46 för att åka via Solna, göra mitt ärende, räkna in gångtid och spilltid för att inte missa bussen, för att sedan vara i Fredhäll 14.54. Summa nästan tre timmar.
Skillnaden är mer än 1 timme och detta bara i ena riktningen. Hur i hela friden är det ställt hos en rödgrön politiker som tror att jag i detta läge använder det kommunala? Hade de tänkt att de skulle betala för min tidsförlust?
Vad är det som gör det kommunala färdmedlet så oerhört attraktivt att jag hellre spenderar min tid på bussar och tunnelbanor än använder den till produktivt arbete? Inte konstigt att Sverige och Stockholm har det svårt med sådant styre!

Annons
Annons
Annons