Annons
Kommentar

Anders Rydell:Ska en svensk konsthall göra diktaturen rumsren?

”Slippers and wire” (2009) av Hassan Sharif, som i höst ställs ut på Malmö Konsthall.
”Slippers and wire” (2009) av Hassan Sharif, som i höst ställs ut på Malmö Konsthall. Foto: Sharjah Art Foundation

En prinsessa från Förenade Arabemiraten har anlitats som kurator av Malmö konsthall. Ett samarbete som nu uppmärksammas – men knappast är ensamt i sitt slag. Kritiken mot ”artwashing” växer, såväl internationellt som i Sverige.

Under strecket
Publicerad

För ett par år besökte jag utställningen ”Förstört – Stulet – Borta”, om förstörelsen av Syriens kulturarv, på Jönköpings läns museum. En serie fotografier som visade sönderbombade medeltida kvarter, moskéer och antika monument. Utställningens syfte var högst lovvärt under en tid då ruinstaden Palmyra fortfarande var ockuperad av Islamska staten. Men det var något som skavde. Alla fotografier hade samma källa: Syriens turistministerium. Utställningen hade också tillkommit i samarbete med en person som offentligt uttalat sitt stöd för al-Assads regim.

Kan ett hedervärt syfte uppväga priset för att samarbeta med en brutal regim? Den frågan ledde till en debatt i Jönköpings-Posten, där jag vid tiden var kulturchef.

Annons
Annons
Annons