Annons
X
Annons
X

SvD Ledare: Ska Baylan satsa på kunskap eller pengar?

Socialdemokraterna vill öka trycket i skolpolitiken. Det kan bli riktigt bra. Eller riktigt dåligt.

LEDARE | SVD

Socialdemokraterna vill bli att räkna med i skolfrågan. Under lång tid har partiet gjort en slät figur och mest ägnat sig åt gnäll och klagan, men nu tänker man ändra på det. Sedan Stefan Löfven blev partiledare har det lagts fram flera egna förslag och i gårdagens

  • Aftonbladet
  • försöker Ibrahim Baylan, skolpolitisk talesman för Socialdemokraterna, öka trycket.

Det kan bli riktigt bra. Eller riktigt dåligt.

Annons
X

Hotbilden är att partiet får ett återfall i fixeringen vid pengar som universalmedicin. Där har vi varit förut. Vid 1990-talets slut körde Socialdemokraterna hårt med sitt så kallade VSO-budskap (Vård, Skola, Omsorg), som ensidigt sköt in sig på ökade utgifter. Det gav stora framgångar åt S. Men tyvärr inte åt skolan.

Om det bara kom an på ekonomiska resurser skulle Sverige ligga väldigt väl till när man jämför skolresultat mellan länder. Vi satsar en hög andel av BNP på skolan. Men i verkligheten är resultaten mediokra, och tendensen har under lång tid varit fallande. När Ibrahim Baylan anklagar regeringen för att ha sänkt skatter istället för att öka skolutgifterna är det demagogi av gammalt trist märke. Visst kan det finnas områden där ekonomiska förstärkningar är motiverade, men allmän pengarullning är ingen fungerande strategi.

Vad som behövs är att de Björklundska reformerna får chans att sätta sig och börja fungera. Huvuddragen i regeringens politik har varit helt rätt – fokus på kunskap och arbetsro, tidigare betyg, vassare skolinspektion, ny lärarutbildning – men nu måste reformerna få chans att verka. Regering och riksdag har gjort mycket av vad som går att göra centralt. Nu ligger bollen hos de praktiskt ansvariga i kommunerna.

Stäng

PERFECT WEEKEND – Nyhetsbrevet från SvD Perfect Guide som håller dig uppdaterad på de senaste samtalsämnena inför helgens middagar.

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    En bra signal från Baylan är därmed att han inte vill riva upp betygssystemet. Fler sådana besked om kontinuitet efter ett regeringsskifte skulle vara av stort värde för elever, lärare och föräldrar (liksom för Socialdemokraternas skolpolitiska trovärdighet).

    Men det finns utrymme för S att göra mer än bekräfta det som skett. Att huvudinriktningen är rimlig betyder inte att allt blivit rätt. Tvärtom slår Baylan huvudet på spiken när han vill lindra lärarnas administrativa bördor och avskaffa de skriftliga omdömen som har gjorts obligatoriska. I årskurs 6–9 kan det göras utan vidare spisning, för där får ju eleverna numera riktiga betyg. I årskurs 1–5 kan de förvandlas till ett av flera tänkbara redskap. Sak samma med de individuella utvecklingsplanerna, som var Baylans eget bidrag till byråkratin.

    Det går i runda slängar 100000 barn i varje årskurs. Multiplicera det först med antalet terminer i grundskolan och sedan med antalet timmar som det tar att få meningsfulla omdömen och planer på pränt. Produkten är ett förfärande slöseri med tid som kunde ha använts till förberedelser och uppföljning av undervisningen.

    Om Baylan får fram fler sådana konstruktiva förslag, samtidigt som han tar det lugnare med utgiftskraven, för han S in i matchen igen och vitaliserar skolpolitiken på ett angeläget sätt.

    Annons
    Annons
    X
    Annons
    X
    Annons
    X