X
Annons
X

Sju sätt att maxa hjärnkapaciteten

Med rätt dos träning når du din hjärnas potential. Fysisk aktivitet är dessutom effektiv medicin mot stress, depression, koncentrations- och minnesproblem. Psykiatern Anders Hansen listar sju träningsdoser för den som vill bygg mentala muskler med hjälp av motion i sin bok "Hjärnstark – hur motion och träning stärker din hjärna".

När Anders Hansen berättar för sina deprimerade patienter att det finns evidens för att träning har lika god effekt för lätta till måttliga depressioner som antidepressiv medicin eller psykoterapi har han märkt att många blir förvånade.
När Anders Hansen berättar för sina deprimerade patienter att det finns evidens för att träning har lika god effekt för lätta till måttliga depressioner som antidepressiv medicin eller psykoterapi har han märkt att många blir förvånade. Foto: Carl Bredberg

Det är dags att vi börjar prata mer om hur livsstilen formar våra hjärnor, tycker psykiatern Anders Hansen som till vardags arbetar på Sophiahemmet i Stockholm. Det är inte bara så att din hjärna styr dig. Din livsstil styr hur din hjärna fungerar också.

När Anders Hansen berättar för sina deprimerade patienter att det finns evidens för att träning har lika god effekt för lätta till måttliga depressioner som antidepressiv medicin eller psykoterapi har han märkt att många blir förvånade.

Foto: Carl Bredberg Bild 1 av 9
Foto: Sophia Kembowski/AP Bild 2 av 9

Amygdalan i frisk respektive sjuk persons hjärna.

Foto: Corey Feinstein/University of Iowa/TT Bild 3 av 9
Foto: Christine Olsson/TT Bild 4 av 9
Foto: Felipe Morales Bild 5 av 9
Foto: Jurek Holzer Bild 6 av 9
Foto: Lars Pehrson Bild 7 av 9

Hjärna på Naturhistoriska riksmuseet i Stockholm.

Foto: Staffan Löwstedt Bild 8 av 9

Cykling är en av motionsformerna som gör dig hjärnstark, menar psykiatern Anders Hansen.

Foto: Carl Bredberg Bild 9 av 9
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X