Sju saker som bromsar din hjärnas åldrande

Illustration: Liv Widell
Illustration: Liv Widell

Hur vi lever våra liv kan påverka hjärnans åldrande. Att se över livsstilen och göra några få förändringar i vardagen kan ge hjärnhälsan en boost. Det är aldrig för sent att börja göra skillnad.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad
Magnus Lindwall.

Magnus Lindwall.

Foto: GIH
Ät hjärnsmart mat som grönsaker, bär, frukt, baljväxter, linser, nötter, citrus, olivolja och fisk, uppmanar Mai-Lis Hellénius.

Ät hjärnsmart mat som grönsaker, bär, frukt, baljväxter, linser, nötter, citrus, olivolja och fisk, uppmanar Mai-Lis Hellénius.

Foto: Malin Hoelstad
Toshiko Öhrner är ett bevis på att även äldre kan lära sig nya saker. Som 73-åring började hon leta utbildning på nätet. ”Jag tycker att det är bra att lära sig saker även som gammal. Nu läser jag sex olika ämnen i månaden och har planer för två år framåt.”

Toshiko Öhrner är ett bevis på att även äldre kan lära sig nya saker. Som 73-åring började hon leta utbildning på nätet. ”Jag tycker att det är bra att lära sig saker även som gammal. Nu läser jag sex olika ämnen i månaden och har planer för två år framåt.”

Foto: Privat
Annons

Hjärnans nervceller förnyas hela tiden, men i takt med att vi åldras krymper vissa hjärnområden och det påverkar minne, perception, inlärning och uppmärksamhet. Åldrandeprocessen börjar långt innan vi känner oss gamla.

– Vårt arbetsminne och vår snabbhet dippar ganska tidigt. En 40-åring kan inte överträffa sina barn här, säger Magnus Lindwall, professor i hälsopsykologi vid Göteborgs universitet.

Annons
Annons
Annons