Sjöpolisen satsar mot fylleri

Till helgen seglas Gotland Runt. En fest för båtfolk men också en av årets värsta sjöfyllerihelger. Från och med i‑dag kommer sjöpolisen och kustbevakningen i en unik aktion att punktmarkera Sandhamn.

Under strecket
Publicerad
Sjöpoliserna Per Hjort, Per Vikman och Per-Erik Bärneman, chef ombord, på spaningsuppdrag för att bevaka nykterhetsläget på Saltjön.

Sjöpoliserna Per Hjort, Per Vikman och Per-Erik Bärneman, chef ombord, på spaningsuppdrag för att bevaka nykterhetsläget på Saltjön.

Annons

Det är fortfarande folktomt på kajen när sjöpolisens båt 9950 lämnar basen i Nacka Strand. Stridsbåten, inlånad från marinen, styr ut i Stockholms vatten med sin fyrhövdade besättning.
Sjöpolisen griper alltfler för fylleri till sjöss. Hittills i år talar besättningens rapporter om 26 misstänkta fall.
Men mörkertalet är mycket stort. Säkraste sättet att bli kontrollerad är att köra så att någon till slut ringer polisen. Eller att fastna på grund efter en kväll i baren.
– På många sätt är det fortfarande som en frizon här ute på sjön, säger befälhavaren Per-Erik Bärneman, på navigationsplatsen. Kollegan Per Hjort styr ­båten.

Den som siktar på att bli dömd för grovt sjöfylleri får anstränga sig ännu mer. Lagen sätter gränsen vid 1 promille. I praktiken, visar domar, går det att klara sig med mer. Lyckas den misstänkte parkera sig vid polisbåten bedöms det som gott sjömannaskap – och då spelar promillen i blodet mind­re roll.
– Sånt kan man inte ens tänka sig för trafiken i land. En tydlig promillegräns för vad som är sjöfylleri skulle göra vårt arbete lättare, säger Per-Erik Bärneman.
Förra året dog fem svenskar på sjön.
– Krockar du med en bil, ja, då har du airbag. Oftast finns det folk som kan komma till undsättning. Smäller det på sjön när det är mörkt är både riskerna och skadorna mycket värre, säger kollegan Per Vikman.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons