”Sjöhästar”: En kärlekshistoria utan hon eller han

I Niklas Mesaros debutroman nämns inga kön. I stället utforskas kärleksrelationen utifrån ett du och ett jag. Författaren vill att alla ska kunna spegla sig i huvudkaraktärernas kärlekssaga.
– På sätt och vis har jag skrivit den bok som jag själv hade önskat få tag på när jag var 15-16 år.

Spoken word-poeten Niklas Mesaros är bokaktuell med ”Sjäöhästar”, en roman om ett uppbrott.
Spoken word-poeten Niklas Mesaros är bokaktuell med ”Sjäöhästar”, en roman om ett uppbrott. Foto: Hugo Thambert

Nasim och Nilo kysser varandra för första gången i en taxi vid ett rödljus, med Cyndi Lauper skrålande i högtalarna. Sedan går det fem år, och det är osäkert om de ska fortsätta att vara tillsammans.

Genom Nilos perspektiv utvärderas en kärleksrelation i kris. I "Sjöhästar" ryms både humor och smärta, liksom uppbrottets sentimentala återblickar mot det som varit.

För författaren och spoken word-poeten Niklas Mesaros var det självklart att debutromanen skulle handla om en kärleksrelation.

– Romantisk kärlek är en ultimat spegel för alla. De flesta har haft den där relationen som nästan tog kål på en, och vet hur det känns att få sitt hjärta krossat, eller att vilja lämna.

Lika självklart var det att inte fästa någon könstillhörighet vid huvudkaraktärerna, utan låta dem vara odefinierade.

Ögonskugga, slagsmål, ömma kyssar och hårda ord kan alla bära inuti och utanpå sina kroppar.

– Det var ett sätt för mig att skriva inkluderande. Jag vill att läsaren ska kunna spegla sig själv, och få ha sina egna idéer om vad som är manligt och kvinnligt, men hela tiden känna att berättarjaget är du liksom, säger Niklas Mesaros.

Om boken kan väcka diskussioner om normer bland unga läsare blir han glad. Han skulle gärna besöka skolor och prata med elever om hur de har tolkat karaktärerna eller beteendena i boken.

Om vi sätter en parentes runt hela den här genusbiten så funkar det ändå som en kärlekshistoria.

Samtidigt vill han understryka att man inte måste föra en diskussion om könsnormer för att kunna ta till sig berättelsen.

– Om vi sätter en parentes runt hela den här genusbiten så funkar det ändå som en kärlekshistoria. Men det finns en liten trojansk häst i historien som gör att man kan diskutera den politiskt, eller feministiskt, om en så vill.

Själv hade han gärna läst den som ung och queer i Köping, hellre än ännu en bok om tjejtjusaren Bert.

Kanske hade det inte dröjt tills han var 25 innan han kom ut som bisexuell om det funnits andra berättelser om hur killar ska vara.

Titeln ”Sjöhästar” kommer från en dikt som Niklas Mesaros har uppträtt med. Foto: Rabén & Sjögren

Det tog också många år, och en karriär som kock och krögare, innan Niklas Mesaros insåg att han var poet. Av en slump satt han i publiken under ett poetry slam, där poeter framförde rytmiska dikter med rösten som enda instrument.

– Jag insåg att shit, jag skriver ju som att jag ska läsa det högt för andra, som att jag ska berätta det.

Spoken word var uttrycksformen som Niklas Mesaros hade längtat efter utan att veta om det. Scenen blev hans arbetsplats. Den perfekta metaforen hans verktyg. Det avskalade språket som ofta präglar spoken word finns även i "Sjöhästar".

Skillnaden mot att skriva skönlitterärt är att det inte finns någon publik framför honom som ger respons direkt.

– Att stå på scen är jag ju van vid, den känslan känner jag igen. Det är annorlunda att ha skrivit en tryckt text som jag inte riktigt har kontroll över.

Läs även

Spoken word-poeten Niklas Mesaros är bokaktuell med ”Sjäöhästar”, en roman om ett uppbrott.

Foto: Hugo Thambert Bild 1 av 2

Titeln ”Sjöhästar” kommer från en dikt som Niklas Mesaros har uppträtt med.

Foto: Rabén & Sjögren Bild 2 av 2
Annons
X
Annons
X
Annons
X