Annons

Sjöfyllerilag missar dödsolyckorna

Sjöpoliser genomför en av de omkring 200 kontroller som genomförs i Stockholm under ett år. Daniel Johansson klarade kontrollen utan problem.
Sjöpoliser genomför en av de omkring 200 kontroller som genomförs i Stockholm under ett år. Daniel Johansson klarade kontrollen utan problem. Foto: Lars Pehrson

Sedan sjöfyllerilagen skärptes för fem år sedan har närmare 400 domar fallit – över hälften med fängelse, skyddstillsyn eller villkorlig dom som påföljd. Men fortfarande har de flesta som förolyckas till sjöss alkohol i kroppen.

– De flesta omkommer i båtar som inte omfattas av den här lagen, säger Lars-Göran Nyström, sjösäkerhetssamordnare på Transportstyrelsen.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad

Ändringen i Sjölagen 2010 – där promillegränsen vid båtkörning sänktes från 1,0 till 0,2 – följdes av högljudda diskussioner. Organiserat båtfolk menade att båttrafik inte är jämförbar med den på land och att ändringen inte föregicks av tillräcklig utredning. Samtidigt fick polis och kustbevakning utökade befogenheter att stanna båtar och låta förare lämna utandningsprov.

Kustbevakningen genomför sedan dess drygt 2 000 sjöfyllerikontroller i snitt varje år. I Stockholm stannar Sjöpolisen runt 200 båtar. Och folk har vant sig, menar myndigheterna.

Annons
Annons
Annons