Quo vadis, Aida?Själsknäckande om folkmordet i Srebrenica

Jasna Đuričić i ”Quo vadis, Aida?”.
Jasna Đuričić i ”Quo vadis, Aida?”. Foto: Folkets Bio

Tolken Aida inser tidigt att FN kommer att förlora kontrollen över situationen i Srebrenica i juli 1995. I Oscarstippade ”Quo vadis, Aida?” skildras massakern med blodisande suggestionskraft.

Under strecket
Publicerad
Själva tolkningsarbetet skildras med tålamod i ”Quo vadis, Aida?”.

Själva tolkningsarbetet skildras med tålamod i ”Quo vadis, Aida?”.

Foto: Folkets Bio
Annons

Kan fiktionsfilm göra verkliga vidrigheter rättvisa? När filmlegendaren Jean-Luc Godard avfärdade ”Schindler’s list” som en ”blandad cocktail” var det nog det snällaste han sagt om Steven Spielbergs förintelsedrama.

”Förintelsedrama”, förresten. Vad är det egentligen? Eller ”folkmordsdrama”. Det är inga genrebeteckningar som trivs på en baksidestext. Inte bara för hur de samlar ofattbara händelser under samma tak, utan också antyder en uppsättning konventioner – visuella, dramaturgiska – för hur dessa skildras.

Annons
Annons
Annons