Annons
X
Annons
X

SJ vägrade evakuera stekhett tåg

Mitt under högsommarvärmen i juli satt 200 passagerare fast i ett stekhett tåg i flera timmar. Trots klartecken från Trafikverket så vägrade SJ evakuera passagerarna. Det avslöjar SVT:s Uppdrag Granskning.

Uppdrag granskning avslöjar genom bandinspelningar hur SJ, trots att Trafikverket gett klartecken, avstått från ett evakuera 200 passagerare i ett stekhett tåg.

Det var den 13 juli förra året som ett av SJ:s tåg mellan Stockholm och Göteborg stannade mellan Flemingsberg och Södertälje på grund av att loket gick sönder och tåget blev strömlöst. Det var då 30 grader i skuggan.

200 passagare satt fast mitt i högsommarvärmen, utan luftkonditionering och med fönster som inte gick att öppna. Passagerare hade då berättat om att mat och vatten tagit slut vilket gjorde väntan ännu mer plågsam.

Annons
X

Men ingen hade då tillåtelse att lämna tåget. Efter en och en halv timme tvingade passagerarna personalen att öppna dörrarna.

Direkt efter incidenten förklarade Dag Rosander, SJ:s presschef, att de inte hade tillåtelse att sätta fram ett evakueringståg.

– Det är förskräkligt när det händer och naturligtvis fullständigt oacceptabelt. Men hade vi fått ställa fram ett evakueringståg så hade utgången blivit en annan. Men vi fick tyvärr inte tillstånd till det, sa Dag Rosander samma dag i Rapport.

Stäng

PERFECT WEEKEND – Nyhetsbrevet från SvD Perfect Guide som håller dig uppdaterad på de senaste samtalsämnena inför helgens middagar.

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    Men SVT:s Uppdrag granskning som avlyssnat bandade samtal mellan SJ och Trafikverket kan avslöja att SJ visst hade tillåtelse att evakuera de 200 passagerarna i det stekheta tåget - men då avstått.

    Tåget har stått still i en och en halv timme när SJ får klartecken. Trafikverkets tågledare frågar hur passagerna mår och berättar vad som kan hända om de inte evakueras. Men SJ avstår och passagerarna blir kvar i värmen.

    Här ett utdrag ur Uppdrag gransknings program med ett bandat samtal mellan SJ och Trafikverket.

    SJ: Hej, vi kommer inte evakuera 437 där dom står nu.

    TRV: Har ni pratat nu så att inte folk mår dåligt där på tåget då, för annars hamnar ni i tidningarna i morgon igen, det vet du.

    SJ: Ja, men jag har snackat med ombordaren och det verkade hyfsat lugnt

    TRV: Ja, okej

    SJ: Bra

    TRV: Då gör vi så, hej.

    SJ: Hej.

    Men enligt passagerarna stämmer inte SJ:s bild av att det var lugn stämning på tåget.

    – Det blev tvärnit, kolsvart, lampor gick, strömmen gick, toaletter slutade fungera och värmen steg väldigt snabbt i tåget, säger Pär Lagerlund till SVT:s Uppdrag Granskning.

    Men när tåget efter sex timmar började rulla igen blev det ännu varmare. Ett spädbarn fick värmeslag och en man i Pärs kupé svimmade, skriver SVT. Till slut krossade Pär ett fönster i kupén.

    – Jag sa att antingen öppnar ni en dörr så att resenärerna får luft eller så krossar jag en ruta och de öppnade inte så jag slog sönder det, säger han till Uppdrag Granskning.

    SJ:s kommunikationsdirektör Elisabeth Lindgren svarar på frågan varför SJ inte evakuerade trots tillstånd från Trafikverket.

    – Det är svårt att svara på. Jag tror att man ville så väl och ville göra det så bra, men det blev fel i alla fall. Och man kan också konstatera att det var en rad händelser som samverkade till att det blev ett långt stopp, säger hon till SVT.

    Efter sex och en halv timme får passagerarna till sist lämna det trasiga tåget och fortsätta resan till Göteborg.

    SvD.se har sökt ansvarig på SJ om de uppgifter som kommit fram i Uppdrag Granskning. Beskedet de ger är att de vill först svara på frågor när de sett programmet på SVT i sin helhet.

    Uppdrag granskning sänds ikväll onsdag i SVT.

    Annons
    Annons
    X
    Annons
    X
    Annons
    X