Annons
X
Annons
X

SJ underkänner kundernas missnöje

SJ rasar i årets undersökningen från Svenskt kvalitetsindex om hur nöjda kunderna är – men anser själva att undersökningen är missvisande. ”Vi frågar 17 000 personer, de har frågat 250”, säger styrelseordförande Ulf Adelsohn till SvD.se.

Som SvD idag rapporterar får SJ bottenbetyg när kunderna ger sin syn på företaget. Svenskt Kvalitetsindex har undersökt hur resenärer ser på både tåg, flyg och buss och för SJ är undersökningen dyster läsning.

Förra året fick företaget ett betyg på 63,1 – i år har den siffran minskat till 55,6. ”Anmärkningsvärt mycket”, anser Svenskt Kvalitetsindex om minskning. I rapporten skriver man att ett betyg under 60 är ”ganska ovanligt”.

Men indexet får tummen ner av SJ:s styrelseordförande Ulf Adelsohn. Han tycker att rapporteringen kring undersökningen är överdriven och missvisande.

Annons
X

– Dom har frågat 250 personer som någon gång under ett år åkt tåg minst en gång. Jag tycker det är rätt typiskt för Svenska Dagbladet att slå upp det som en stor nyhet, säger Ulf Adelsohn.

I undersökningen får SJ lågt betyg av kunderna för bland annat prisvärdhet och företagsimage. Ulf Adelsohn tycker dock att SJ:s egen undersökning över vad resenärernas åsikter är ett bättre mått än Svenskt kvalitetsindex.

– Vi har låtit ett externt företag fråga 17 000 personer som åker tåg dagligen, och där har vi ett kundindex som ligger väldigt mycket högre, säger han och fortsätter:

– Men det är klart att det aldrig är bra när det kommer en sådan sak som idag och man får naturligtvis fundera över resultatet. Men jag tycker att man ska jämföra 250 telefonintervjuer med personer som någon gång åkt tåg med 17 000 människor som sitter ombord på tågen. Det är klart att undersökningen med 17 000 är otroligt mycket viktigare.

På Svenskt Kvalitetsindex försvarar man dock sin undersökning. Att man frågat för få personer håller företaget inte med om – tvärtom anser man att urvalet är tillräckligt.

– De rasade sex enheter på kundnöjdheten, och vi har en felmarginal på plus minus två. Så minskningen är statistisk säkerställd. Jag tror det är ett sätt för dem att försvara sig, säger vd Johan Parmler till SvD.se.

SJ har tidigare fått kritik för bland annat sin prismodell, där priserna är rörliga och varierar beroende på när kunden köper sin biljett. Några tankar på att ändra systemet finns dock inte.

– Inte under några som helst omständigheter kommer vi att ändra systemet. Innan vi införde det förlorade vi pengar varje år, nu transporterar vi betydligt fler personer som betalar mindre samtidigt som vi tjänar pengar, säger Ulf Adelsohn.

Läs mer om undersökningen kvalitetsindex.se
Annons
Annons
X
Annons
X
Annons
X