Analys

Tomas Augustsson:”SJ har knappast något val”

Tomas Augustsson

På några år ska SJ satsa 3,5 miljarder kronor på att bygga om och modernisera sina SJ 2000-tåg. Det är en satsning som är i nivå med när dåvarande Statens Järnvägar för mer än 20 år sedan köpte in tågen och själv stod för en stor del av utvecklingskostnaden.

Under strecket
Publicerad
SJ
Foto: SJ
Annons

Det är också betydligt mer än vad SJ betalade för de 20 stycken SJ 3000-tåg som började levereras för två år sedan. Fast den här gången handlar det också om fler tåg, totalt är det 36 stycken SJ 2000-tåg som nu ska göras om.

För SJ är det en rejäl satsning som dessutom genomförs samtidigt som bolaget under tre år ska dra ned kostnaderna med 1 miljard kronor, från 6 miljarder kronor. Men valet är egentligen ändå rätt enkelt, eller rättare sagt, SJ har knappast något val.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons