X
Annons
X

SJ-chefen: Ingen vinst med långsamt snabbtåg

Restiden är fullständigt avgörande för människors val av transportslag. Att bygga snabbtåg med lägre hastighet skulle leda till en mycket sämre resande­utveckling och halverad överflyttning från flyget, skriver SJ:s vd Crister Fritzson.

De länder som nu bygger hög­hastighetsjärnvägar gör det regelmässigt för hastigheter över 300 km/h – några till och med 400 km/h, skriver Crister Fritzson. På bilden kine­siska snabbtåget CRH. Foto: Andy Wong/AP
De länder som nu bygger hög­hastighetsjärnvägar gör det regelmässigt för hastigheter över 300 km/h – några till och med 400 km/h, skriver Crister Fritzson. På bilden kine­siska snabbtåget CRH. Foto: Andy Wong/AP Foto: Andy Wong/AP, Jessica Gow/TT

Som man ropar får man svar. Regeringens direktiv till Trafikverket är att de nya höghastighetsbanorna skall byggas etappvis och att finansieringen skall rymmas inom den vanliga anslags­ramen. Trafikverkets svar är att det då kommer att ta så lång tid att bygga banorna att det inte längre är meningsfullt att bygga för 320 km/h. De föreslår i stället 250 km/h. Med hastighetssänkningen försvinner en stor del av själva poängen med höghastighets­banor och därmed blir nyttan av investe­ringen kraftigt urholkad. En långsam snuttifierad utbyggnad över femtio år med konventionell bana med gammal teknik är dessutom ett mycket dyrt sätt att bygga mer av det vi redan har. Ett järnvägssystem med kroniska kapacitetsproblem och inbyggda svårigheter att hålla tidtabellen.

De länder som nu bygger hög­hastighetsjärnvägar gör det regelmässigt för hastigheter över 300 km/h – några till och med 400 km/h, skriver Crister Fritzson. På bilden kine­siska snabbtåget CRH. Foto: Andy Wong/AP

Foto: Andy Wong/AP, Jessica Gow/TT Bild 1 av 3

Pendeltåg i 320 km/h kan ge tio tåg i timmen till och från Stockholm i högtrafik, skriver Crister Fritzson.

Bild 2 av 3

Crister Fritzson, vd SJ AB

Foto: Jessica Gow/TT Bild 3 av 3
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X