Annons

Björn Jeffery:Situationen för Apple börjar likna ett tvåfrontskrig

Under de senaste åren har Apple tagit allt tydligare ställning för en transparent hantering av data.
Under de senaste åren har Apple tagit allt tydligare ställning för en transparent hantering av data. Foto: Gorm Kallestad /TT, Anthony Behar/Sipa

”Vi står upp mot Apple för småföretagarnas skull.” Så skrev Facebook i en rad helsidesannonser i amerikanska tidningar i veckan. Situationen för Apple börjar nu likna ett tvåfrontskrig när både Silicon Valley och medievärlden går till angrepp från varsitt håll.

Under strecket
Publicerad

“Vi står upp mot Apple för småföretagarnas skull.” Så skrev Facebook i en rad helsidesannonser.

Foto: Facebook

Under de senaste åren har Apple tagit allt tydligare ställning för en transparent hantering av data. Deras hållning är att inte lagra data från användare – såvida de inte vet om och accepterar det. Men för att få acceptans måste man också ställa frågan. Det är där skon klämmer för Facebook, som haft en längre konflikt med Apple i den här typen av ärende.

I Apples nya operativsystem IOS14 kommer företaget nämligen att fråga om man vill tillåta datainsamling från varje app. Tackar användaren nej blir exempelvis precisionen i annonserna sämre. Detta är ett mindre problem för Apple, som inte har annonser som sin affärsmodell, men för konkurrenter som Amazon, Google och Facebook kan det bli förödande. Annonsernas träffsäkerhet försämras radikalt. Och särskilt för Facebook är detta dåligt och därtill timingen, då de är pressade av en ny stor politisk utredning.

Annons
Annons
Annons