Annons

”Sitter vi som i dag ökar risken att dö i förtid”

Stillasittande håller på att bli en folksjukdom. Faktum är att svenskar sitter mest i världen.

Men det finns en enkel lösning.

– Vi måste upp på fötter, säger livsstilsprofessorn Mai-Lis Hellénius

Av Skandia
(uppdaterad)
Foto: Colourbox

Sitter du still vid ditt skrivbord åtta timmar om dagen? I så fall vägs det inte upp av ett gympass på lunchen eller ett löppass efter jobbet. Ny forskning visar att livsstilen betyder mer än vi trott.

– Svenskar tränar mest i världen men vi sitter också stilla mest av alla, säger Mai-Lis Hellénius.

– Snittiden för vuxna svenskar är cirka 9 till 10 timmar stillasittande per dag. Då tappar vi alla fantastiska hälsoeffekter av fysisk aktivitet. Det påverkar allt från blodfetter, blodsocker och blodtryck till vårt humör och hur pigga och stressade vi är. Sitter vi så mycket som vi gör i dag ökar risken att dö i förtid.

Här är appen som skapar friskare företag skandia.se

“Påverkar varenda cell”

Den moderna livsstilen har gjort oss stillasittande både på jobbet och fritiden. Vi jobbar bakom skärmen, roar oss bakom skärmen och kommunicerar bakom skärmen.

– Vi har byggt bort rörelsen. Fysisk aktivitet påverkar varenda cell i hela kroppen och behövs för att den ska fungera normalt, säger Mai-Lis Hellénius.

– Uppemot 90 procent av alla hjärtinfarkter går att förebygga och kanske 30 procent av cancerfallen. Alla vill ju vara friska så länge som möjligt men även sett ut samhällets synvinkel så skulle vi vinna väldigt mycket på att satsa förebyggande.

Sundare livsstil

Små steg i vardagen gör stor skillnad på hälsan. Det handlar alltså om att komma igång med att röra på sig lite mer, äta lite sundare, lägga sig lite tidigare eller ta trapporna lite oftare.

Skandia jobbar för friskare arbetsplatser och har nu investerat i hälso- och livsstilsappen Virgin Pulse. Den hjälper alla till en sundare livsstil och erbjuds nu kostnadsfritt till större företag med över 100 medarbetare, som har försäkring inom Hälsokedjan.

Vissa kanske tycker att det är svårt att komma igång med sin vardagsrörelse och träning. Livsstilsprofessorn Mai-Lis Hellénius pekar på vikten av att sätta upp konkreta mål.

– Målet får inte vara för högt satt. Det ska vara så lågt satt att det inte finns någon chans att missa. Det är så viktigt att få känna att man når sitt mål. Att man blir lite stärkt, lite stolt. Sedan kan man höja ribban, säger hon.

Maten viktig

Mai-Lis Hellénius bok “Livsviktigt!” handlar om vad forskningen säger om vår livsstil och hälsa, om “det livsfarliga stillasittandet” och betydelsen av vardagsrörelse och fysisk aktivitet. Men också vad maten betyder för vårt välbefinnande. Eller som hon själv uttrycker det: “valet gör vi redan i affären!”

– Våra matvanor orsakar mest ohälsa i Sverige. Svenska män äter på tok för lite grönsaker. I Sverige är grönsaker fortfarande tillbehör medan det i Italien är mat. Italienska män äter mycket mer grönsaker än svenska män. Bara fyra procent av männen och elva procent av kvinnorna i Stockholm äter tillräckligt mycket grönsaker, frukt och bär, säger Mai-Lis Hellénius.

Varför tror du att det är så?

– Ja, det är nog mycket tradition och kultur. Men det är klart att kring Medelhavet finns ju grönsakerna tillgängliga på ett annat sätt och det kan ju bidra.

Hon påpekar att det är lätt att tro att hälsa handlar om att vara smal, men att det blir ofta för mycket fokus på vikten, menar Mai-Lis Hellénius.

– Hellre rund och rörlig än smal och stillasittande. Såvida inte alla kilona sitter på magen förstås.

Vill du veta mer om Skandias satsning mot friskare arbetsplatser? skandia.se

FAKTA: Professorns fem bästa råd för bättre hälsa

– Sträva efter 10 000 steg per dag

– Ta en bensträckare minst en gång i halvtimmen

– Varva ned innan du ska sova

– Ät mer grönsaker och välj flytande fetter.

– Sluta banta

Se en intervju med Mai-Lis Hellénius nedan

Foto: Colourbox Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X