X
Annons
X

Sista Volvotraktorn – lockade män i keps

Man måste börja med motorljudet – det trötta, råmande och brunstiga med tonen från en guttural tonåring som tvingats städa rummet i stället för att gå på studentbal. Men som vi älskade Volvo 940, vars rottrådar var förbundna med urtiden och gav bakhjulsdrift, stel bakaxel och längsmonterad gjutjärnsmotor. Och så den där säreget trygga Volvo-känslan.

Läs mer om Läsarbilder: Vrålåk och älskade skrothögar
940 härstammar från 760-modellen som kom 1982. Och nog vet du hur man ser att det är en 940 och inte 740? Just det, på den upphöjda bakdelen, skissad av designern Håkan Malmgren.
940 härstammar från 760-modellen som kom 1982. Och nog vet du hur man ser att det är en 940 och inte 740? Just det, på den upphöjda bakdelen, skissad av designern Håkan Malmgren. Foto: Volvo Cars

Den 5 februari 1998 rullade den sista 940-bilen av bandet på Hisingen, då sedan åratal tillverkad på övertid och i slagskugga av nya 850, som var närmast generande överlägsen med framhjulsdrift och rapp körkänsla.

940 härstammar från 760-modellen som kom 1982. Och nog vet du hur man ser att det är en 940 och inte 740? Just det, på den upphöjda bakdelen, skissad av designern Håkan Malmgren.

Foto: Volvo Cars Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X