X
Annons
X

Sista steget för beställning av svensk ubåt

På måndagen presenterades nya ubåtkonstruktionen A26. Till våren beräknas produktionen av två hypermoderna ubåtar starta. Prislappen för svenska staten blir åtta miljarder kronor, enligt uppgifter till SvD.

Konstruktionen av A26 har pågått vid tyskägda Thyssen Krupp Marine Systems AB, före detta Kockums, i Malmö under fyra års tid med hjälp av 250 ingenjörer. Konstruktionen är nu färdig och ska under måndagsförmiddagen ha visats för en ledamot i försvarssutskottet.

Den interna maktkamp inom Thyssen Krupp som SvD tidigare skrivit om, som sägs ha försenat A26-projektet, diskuteras inte längre enligt John Ahlmark, utan nu är det enbart ett förhandlingsläge som står på dagordningen.

Den svenska regeringen har beslutat om att inleda arbetet med en ny generation ubåtar för det svenska försvaret. Den nya generationen, med Kockums projektbenämning A26, skall utformas för att klara både kustoperationer och ha kapacitet för att vara oceangående.

Foto: KOCKUMS AB Bild 1 av 4

Den svenska regeringen har beslutat om att inleda arbetet med en ny generation ubåtar för det svenska försvaret. Den nya generationen, med Kockums projektbenämning A26, skall utformas för att klara både kustoperationer och ha kapacitet för att vara oceangående.

Foto: KOCKUMS AB Bild 2 av 4

Den svenska regeringen har beslutat om att inleda arbetet med en ny generation ubåtar för det svenska försvaret. Den nya generationen, med Kockums projektbenämning A26, skall utformas för att klara både kustoperationer och ha kapacitet för att vara oceangående.

Foto: KOCKUMS AB Bild 3 av 4

Den svenska regeringen har beslutat om att inleda arbetet med en ny generation ubåtar för det svenska försvaret. Den nya generationen, med Kockums projektbenämning A26, skall utformas för att klara både kustoperationer och ha kapacitet för att vara oceangående.

Foto: KOCKUMS AB Bild 4 av 4
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X