X
Annons
X
Recension

Siri Aurdal, ”Continuum” Siri Aurdal gör enastående comeback i konstvärlden

Redan under Venedigbiennalen i fjol blev det tydligt att norska konstnären Siri Aurdal, 81, var mer än väl värd att återupptäcka. När hennes verk nu visas i stort format på Malmö konsthall står det klart att hon bör räknas till föregångarna bland minimalisterna.

Siri Aurdal, ”Continuum”.  Den 20 x 40 meter stora installationen på Malmö Konsthall är skapad av av rör av den typ som användes inom den norska oljeindustrin under 60-talet.
Siri Aurdal, ”Continuum”. Den 20 x 40 meter stora installationen på Malmö Konsthall är skapad av av rör av den typ som användes inom den norska oljeindustrin under 60-talet. Foto: Helene Toresdotter

Det är hisnande att möta norska Siri Aurdals skulpturala installationer som fyller Malmö Konsthall. Inte bara för att de har sådana enastående konstnärliga kvaliteter – utan för att de bygger på verk som skapades under det sena 60-talet men som sedan märkligt nog kom i skymundan.

Den idag 81-åriga Siri Aurdal lämnade konstvärlden under det tidiga 80-talet och hennes verk föll i glömska. Själv mötte jag hennes konst för första gången förra sommaren då hon intog den Nordiska Paviljongen på Venedigbiennalen med en gigantisk skulptur skapad av industrirör. Det finns all anledning att revidera den skandinaviska konsthistorien. Siri Aurdal måste få en framträdande plats i den.

Siri Aurdal, ”Continuum”. Den 20 x 40 meter stora installationen på Malmö Konsthall är skapad av av rör av den typ som användes inom den norska oljeindustrin under 60-talet.

Foto: Helene Toresdotter Bild 1 av 4

Siri Aurdal, ”Continuum”, installationsvy på Malmö Konsthall, 2018.

Foto: Helene Toresdotter Bild 2 av 4

Siri Aurdal, ”Continuum”, installationsvy på Malmö Konsthall, 2018.

Foto: Helene Toresdotter Bild 3 av 4

Siri Aurdal, ”Continuum”, installationsvy på Malmö Konsthall, 2018.

Foto: Helene Toresdotter Bild 4 av 4
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X