Jonathan Baldock, ”Warm inside” & Adèle Essle Zeiss, ”Tyngdspegel”Sinnliga erfarenheter exponeras på Accelerator

Jonathan Baldock, ”Warm inside”, 2021. Installationsvy på Accelerator.
Jonathan Baldock, ”Warm inside”, 2021. Installationsvy på Accelerator. Foto: Christian Saltas

Adèle Essle Zeiss och Jonathan Baldocks verk är påtagligt fysiska. Det blir extra tydligt nu när våra interaktioner mest varit digitala. Håkan Nilsson tilltalas visuellt, intellektuellt och kroppsligt.

Under strecket
Publicerad
Adèle Essle Zeiss, ”Tyngdspegel – System”, 2021. Performance på Accelerator.

Adèle Essle Zeiss, ”Tyngdspegel – System”, 2021. Performance på Accelerator.

Foto: Christian Saltas
Jonathan Baldock, ”Warm inside”, 2021. Installationsvy på Accelerator.

Jonathan Baldock, ”Warm inside”, 2021. Installationsvy på Accelerator.

Foto: Christian Saltas
Adèle Essle Zeiss, ”Tyngdspegel – System”, 2021. Performance på Accelerator.

Adèle Essle Zeiss, ”Tyngdspegel – System”, 2021. Performance på Accelerator.

Foto: Christian Saltas
Annons

Under hösten delar den brittiske konstnären Jonathan Baldock Accelerators utställningsutrymme med svenska Adèle Essle Zeiss. Vid en första anblick tycks de bägge konstnärerna ha relativt lite med varandra att göra. Det gäller både rummens funktion och dess uttryck. Där Essle Zeiss del aktiveras av performance enligt ett veckoschema och därmed i övrigt mest är att betrakta som inaktiverad scenografi, låter Baldock ylleinflätade kokongliknande burar hänga i vajrar från taket där de sakta och slumpartat roterar utmed sin egen axel.

Om den brittiske konstnären bjuder in betraktaren till en kontemplativ och nästan ombonad erfarenhet, visar hans svenska kollegas objekt på en aktivitet i vardande, men inte en som vi inbjuds att interagera med. Det är en liten paradox. Den utställning av dessa två som involverar aktivitet är också den som tydligast markerar skillnaden mellan publik och utövare.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons