Annons
Recension

Johannes Brahms: Fyrhändig pianomusik, Vol 1–15.Silke-Thora Matties och Christian Köhn

Under strecket
Publicerad

Pianisterna Silke-Thora Matties och Christian Köhn har givit ut 15 cd-skivor på Naxos med Johannes Brahms musik transkriberad av honom själv för fyra händer (ibland för två pianon). Det omfattar i stort sett allt han skrev: symfonierna, pianokonserterna, kammarmusiken och till och med verk som Ein deutsches Requiem, Triumphlied och Akademisk festouvertyr.
Brahms hade dyrkat denna typ av Hausmusik sedan barnsben och hans fyrhändiga transkriptioner gjorde att hans musik kunde framföras i varje liten by och inte bara där det fanns en symfoniorkester.
Om det fyrhändiga klaver­arrangemanget av orkestersatsen till Ein deutsches Requiem skriver han själv ironiskt: “Jag har hängivit mig åt den ädla sysselsättningen att göra mitt odödliga verk njutbart också för fyrhändiga själar. Nu kan det inte gå under”.
Verkkommentarerna av Keith Anderson är kunniga och lagom tekniska. Serien anbefalles till varje älskare av Brahms. Man möter de stora verken i det ögonblick då Brahms vid pianot undfick idén till dem. Den fjärde symfonin i versionen för två pianon tröttnar jag aldrig på.

Lars Rydbeck

Annons
Annons
Annons