X
Annons
X
Recension

Sigrid Sandström, Between us Sigrid Sandström i skickligt dubbelspel

En gul plastfilm täcker gallerifönstren till Sigrid Sandströms två utställningar på olika adresser. Därinne möter ett abstrakt måleri som lockar Håkan Nilsson till psykologisk reflektion.

Installationsvy ur Sigrid Sandströms ”Between us”. Foto: Cecilia Hillström Gallery

Förra året presenterade Sigrid Sandström verket ”split version” på utställningen ”Thinking through painting”, där betraktaren ställdes inför två liggande avgjutningar av en målnings fram- och baksida. Verket kan förstås som en konsekvens av det måleri Sandström har utvecklat under de senare åren, där ett visuellt, illusoriskt landskapsorienterat måleri sakta fått lämna plats för ett undersökande av konstformens pragmatiska sidor. På ”Thinking through painting” fokuserade Sandström på dukens fysiska egenskaper, vilket också underströks av titeln: split version – inte split vision.

Med utställningen/arna "Between us" på gallerierna Olsson och Cecilia Hillström står betraktaren åter inför en klyvnad, fast här är det utställningen som delas i två. Vad som befinner sig "between us" är dock inte så enkelt att avgöra. På en omedelbar nivå handlar det förstås om en koppling mellan två av Stockholms gallericentra, mellan Hälsingegatan och Fredsgatan, där "between" lika gärna kan tolkas som något som ligger emellan två kontrahenter som en överenskommelse mellan "oss". I värsta fall kan man se det som ett koketterande mellan maktfaktorer, där "between" kopplar samman vissa spelare och utesluter andra: de som inte är "us".

Installationsvy ur Sigrid Sandströms ”Between us”.

Foto: Cecilia Hillström Gallery Bild 1 av 2

”Utan titel”, 2015, Sigrid Sandström.

Foto: Per-Erik Adamsson Bild 2 av 2
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X