Annons
X
Annons
X

Signalrött – när högsta Volvochefen bekände färg

För Volvos starke man var diskretion ingen hederssak. Tvärtom valde Pehr G Gyllenhammar att sticka ut i trafiken med sina tjänstebilar.

Volvo 90 år
Volvos dåvarande vd PG Gyllenhammar i en av sina tjänstebilar, en 262C från 1981. På bilden är bilen lackerad i den signalröda kulören men inredningen har ännu inte sytts om i rött läder.
Volvos dåvarande vd PG Gyllenhammar i en av sina tjänstebilar, en 262C från 1981. På bilden är bilen lackerad i den signalröda kulören men inredningen har ännu inte sytts om i rött läder. Foto: Volvo Cars

Att skåda ut över en parkering fylld av dagsaktuella tjänstebilar är inte upplyftande. Ändlösa rader av vita och svarta bilar uppblandat med minst 40 varianter av grått.

Så ser det ut eftersom det blivit en självuppfyllande profetia att bilar med andra kulörer är svårsålda, ”dra av minst 5  000 kronor på restvärdet om bilen är röd” sa en begagnathandlare till oss som svar på en rak fråga.

För direktörer och toppchefer har det alltid varit legio att färdas i bilar med diskret utsida, åtminstone vad färgen beträffar. Men undantag finns förstås.

Annons
X
PG Gyllenhammars exemplar hade dessutom helläderinredning... Foto: Volvo Cars

Ett av de mer slående exemplen är Pehr G Gyllenhammar som under sin tid som vd för Volvo tog ut svängarna rejält. I stället för något askfatsgrått eller jordkällarsvart lät han lackera sina tjänstebilar i klarrött. Förvisso var 1970-talet och även 1980-talet betydligt liberalare vad gäller färger även på exklusiva bilar – kolla färgkatalogen från Mercedes-Benz runt 1980 och du möts av mossgrönt, slätbeige, tomatpuréorange och senapsgult – bland annat.

Även Volvo hade en hel del udda kulörer (lingon och mjölkblått, ärtgrönt etcetera), men färgen på PG Gyllenhammars bilar var en specialare. Eftersom han själv körde mellan bostaden och arbetet lär det ha varit enkelt att identifiera vd:n för Sveriges största företag i Göteborgstrafiken.

... och turbomotor. Foto: Volvo Cars

Den signalröda exteriören var dessutom bara en del. Invändigt lät han klä bilarna med likaledes röda detaljer i antingen plysch eller läder. Volvos interna sadelmakeri såg även till att nackskydd, armstöd och andra plastdetaljer draperades i läder.

Stäng

SvD NÄRINGSLIVS NYHETSBREV – dagens viktigaste ekonominyheter direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    Tre av PG:s gamla tjänstebilar ställdes ut på Volvos museum härom året. Den äldsta i trion var en 244 från 1979. Det skulle dröja ända till hösten 1980 innan Volvo hade en försäljningsklar turbobil, men PG hade så klart sett till att få turbomotorn på 155 hästkrafter i sin kärra.

    Bil nummer två var den ovanliga coupémodellen 262C, som formgavs i Sverige men tillverkades hos design- och karosseriföretaget Bertone i Italien. Produktionsbilarna (totalt 6  622 exemplar 1977–1981) hade en 2,7-liters V6-motor, men PG:s ex fick en fyrcylindrig turbo. Motorn trimmades med bland annat högre kompression, vassare kamaxlar och laddluftkylare till 180 hästkrafter.

    Coupémodellen 262C var en mycket dyr specialmodell i slutet av 1970-talet. Foto: Volvo Cars

    År 1985 fyllde Pehr G Gyllenhammar 50 år och i present från företaget fick han den då pinfärska efterträdaren till 262C kallad 780. Det var under skalet en 760 GLE som fått en snajdig coupékaross både designad och tillverkad av Bertone.

    Det skulle dröja ytterligare nästan två år innan 780 började levereras på svenska marknaden, så PG lär ha varit ett rejält blickfång på väg till och från Torslanda. Hans 780 hade givetvis också en specialmotor, närmare bestämt en fyrcylindrig turbo på 165 hästkrafter. Dessutom hade bilen manuell växellåda, inte så vanligt i komfortkryssaren 780.

    Förutom extrautrustning som turbotrycksmätare, mobiltelefon från Ericsson, kraftiga stereoanläggningar och handsydda läderinredningar lär det ha varit en detalj som alltid kännetecknade Pehr G Gyllenhammars bilar: en påse geléhallon i dörrfickan.

    Fotnot: Pehr G Gyllenhammar föddes 1935 och var vd för Volvo 1971–1983 samt styrelseordförande 1983–1993. Han har fyra vuxna barn och blev far för femte gången förra året.

    Annons
    Annons

    Volvos dåvarande vd PG Gyllenhammar i en av sina tjänstebilar, en 262C från 1981. På bilden är bilen lackerad i den signalröda kulören men inredningen har ännu inte sytts om i rött läder.

    Foto: Volvo Cars Bild 1 av 4

    PG Gyllenhammars exemplar hade dessutom helläderinredning...

    Foto: Volvo Cars Bild 2 av 4

    ... och turbomotor.

    Foto: Volvo Cars Bild 3 av 4

    Coupémodellen 262C var en mycket dyr specialmodell i slutet av 1970-talet.

    Foto: Volvo Cars Bild 4 av 4
    Annons
    X
    Annons
    X