Annons

Signalrött – när högsta Volvochefen bekände färg

För Volvos starke man var diskretion ingen hederssak. Tvärtom valde Pehr G Gyllenhammar att sticka ut i trafiken med sina tjänstebilar.

Under strecket
Publicerad

Volvos dåvarande vd PG Gyllenhammar i en av sina tjänstebilar, en 262C från 1981. På bilden är bilen lackerad i den signalröda kulören men inredningen har ännu inte sytts om i rött läder.

Foto: Volvo CarsBild 1 av 4

PG Gyllenhammars exemplar hade dessutom helläderinredning...

Foto: Volvo CarsBild 2 av 4

... och turbomotor.

Foto: Volvo CarsBild 3 av 4

Coupémodellen 262C var en mycket dyr specialmodell i slutet av 1970-talet.

Foto: Volvo CarsBild 4 av 4

Volvos dåvarande vd PG Gyllenhammar i en av sina tjänstebilar, en 262C från 1981. På bilden är bilen lackerad i den signalröda kulören men inredningen har ännu inte sytts om i rött läder.

Foto: Volvo CarsBild 1 av 1
Volvos dåvarande vd PG Gyllenhammar i en av sina tjänstebilar, en 262C från 1981. På bilden är bilen lackerad i den signalröda kulören men inredningen har ännu inte sytts om i rött läder.
Volvos dåvarande vd PG Gyllenhammar i en av sina tjänstebilar, en 262C från 1981. På bilden är bilen lackerad i den signalröda kulören men inredningen har ännu inte sytts om i rött läder. Foto: Volvo Cars

Att skåda ut över en parkering fylld av dagsaktuella tjänstebilar är inte upplyftande. Ändlösa rader av vita och svarta bilar uppblandat med minst 40 varianter av grått.

Annons
Annons
Annons