Siffrorna Sony Ericsson helst vill glömma

Mobiltelefontillverkaren Sony Ericsson dominerar helt i Sverige och är nästan dubbelt så stor som ärkekonkurrenten Nokia. Men på de riktigt stora marknaderna i Europa har det svenskjapanska märket ofta under en tiondel av marknaden. Det visar hemliga siffror som N24 tagit del av.

Under strecket
Publicerad
Annons

Sony Ericsson har cirka 7 procent av den globala mobiltelefonmarknaden och bolaget röner stora framgångar med sina mobiltelefoner i Sverige. Märkets kamera- och musikmobiler går åt som smör i solsken och Sony Ericsson växer stadigt på en hemmamarknad som på det hela taget vänt neråt under året.

N24 kan nu visa siffror över hur marknadsandelarna för den av Ericsson delägda mobiltillverkaren faktiskt ser ut. Hemliga marknadsdata som vanligtvis bara tillverkarna själva får ta del av säger att Sony Ericsson har över 40 procent av den svenska marknaden, mätt i antal sålda enheter. Men siffrorna visar också att de stora europeiska marknaderna är rejält mycket svagare.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons