Annons

Siffrorna satte stopp för skolgången

SVAGT STÖD. Under hela sin skoltid kämpade Douglas Granlöf med sina matematiksvårigheter tills han slutligen hoppade av gymnasiet. Men skuldkänslorna kring avhoppet släppte när han fick diagnosen dyskalkyli (sifferblindhet) – ett hittills relativt okänt fenomen som ofta är förknippat med svårig­heter att strukturera dagen och hålla koll på tiden.

Publicerad
18-årige Douglas Granlöf från Norrtälje är en av de få som fått diagnosen dyskalkyli. Hans svårigheter med matten gjorde att han hoppade av i första klass i gymnasiet och nu hoppas han hitta en skola som satsar på stöd åt mattesvaga.
18-årige Douglas Granlöf från Norrtälje är en av de få som fått diagnosen dyskalkyli. Hans svårigheter med matten gjorde att han hoppade av i första klass i gymnasiet och nu hoppas han hitta en skola som satsar på stöd åt mattesvaga. Foto: MARTIN VON KROGH

Det var matteläraren under ­första terminen på gymnasiet som fick 18-årige Douglas Granlöf att till sist ge upp.

18-årige Douglas Granlöf från Norrtälje är en av de få som fått diagnosen dyskalkyli. Hans svårigheter med matten gjorde att han hoppade av i första klass i gymnasiet och nu hoppas han hitta en skola som satsar på stöd åt mattesvaga.

Foto: MARTIN VON KROGH Bild 1 av 1
Annons
Annons
Annons