SvD Perfect Guide
Annons

”Det enda jag vill är att försöka förbättra världen”

Foto: Christopher Hunt

På bara ett halvår har Nina Siemiatkowskis välgörenhetsplattform Milkywire blivit en världssnackis. SPG har träffat entreprenören som hoppade av toppjobbet för att rädda planeten.

Text: Elin Liljero Eriksson - 28 maj 2020

Världsbidagen, 20 maj 2020. Knappt ett dygn har gått sedan Kim Kardashian instagrammade till sina 171 miljoner följare om hypade hållbara modeföretaget Pangaias nya samarbete med svenska välgörenhetsplattformen Milkywire: en kollektion designad av konstnären Takashi Murakami. Intäkterna går till en nystartad fond för att rädda jordens utrotningshotade biarter. Timmarna efter fortsätter hyllningskören, från Hailey Bieber, Vogue, V Magazine, ELLE... Nina Siemiatkowski drar upp sina beige mjukisbyxor (naturligtvis från Pangaia) innan hon sätter sig i soffan på kontoret vid Odenplan. Drygt ett halvår har gått sedan hon smygsläppte sitt livsprojekt, den digitala välgörenhetsplattformen Milkywire. Och nu vittnar såväl världsstjärnor som kreddiga magasin om den.

– En kompis ringde mig tidigare idag och sa ’Nu kan det bara gå nedför’, säger Nina och skrattar innan hon blir allvarlig.