Annons
Recension

Opera showroomShowroom för vår tid öppnar fönster mot operans klassiker

Amforta. Operakoncept av Mellika Melouani Melani och Bengt Gomér.
Amforta. Operakoncept av Mellika Melouani Melani och Bengt Gomér. Foto: MARKUS GÅRDER
Under strecket
Publicerad

För tredje gången satsar Folkoperan på vad man kallar ”Opera showroom”, en sorts experimentverkstad där åskådarna under ett par dagar bjuds in att ta del av idéer om hur operaformen kan utvecklas. Första året innehöll en uppsjö av infall, andra året var det segt och uppsplittrat. Tredje årets upplaga är mer samlad. Framför allt genom att festivalen har ett riktigt starkt nyskrivet verk som huvudnummer: Jonas Forssells ”Amforta”, en sorts kommentar till Wagners ”Parsifal” (där Amfortas är den bräck- lige kungen vars sår inte vill läka).

Det börjar aningen torrt med att Mellika Melouani Melani (som regisserat och tillsammans med Bengt Gomér står för konceptet) läser upp en presentation av verket med hänvisningar till Michel Foucault och ”symbolvärldens könade struktur”. Det ska ”Amforta” undersöka. Kan de sår som finns hos den kors- fäste Kristus eller Wagners Amfortas bäras av kvinnliga kroppar? Unga flickor som skurit sig själva får utifrån sina egna erfarenheter berätta om det.

Annons
Annons
Annons