Annons

Sharon Eyal öser dans ur tusen källor

Grupp och individ är ett återkommande tema i Sharon Eyals arbete. I förgrunden syns Nacho Lopez (i rött), Clyde Emmanuel Archer (i gult), Amanda Åkesson och Daniel Norgren-Jensen.
Grupp och individ är ett återkommande tema i Sharon Eyals arbete. I förgrunden syns Nacho Lopez (i rött), Clyde Emmanuel Archer (i gult), Amanda Åkesson och Daniel Norgren-Jensen. Foto: Lars Pehrson

Den israeliska koreografen Sharon Eyal influeras av mörka klubbar, flammande lägereldar och barnen när hon skapar sina suggestiva verk. Nu är hon tillbaka på Kungliga Operan med uruppförandet av ”Half life”.

Under strecket
Publicerad

I blommiga shorts och knälång dunjacka dyker Sharon Eyal upp i Kungliga Operans personalmatsal. Hon har varit en helg i New York, där hennes Israelbaserade danskompani L-E-V gett verket ”OCD Love” på Joyce Theatre.

Den 46-åriga koreografen och dansaren är svag för Skandinavien. För kompaniet Carte Blanche i norska Bergen tog hon sina första steg utanför Israel med de skräddarsydda ”Killer pig” och ”Corps de walk”. För Göteborgsoperan uruppförde hon 2012 ”Untitled black” (tillbaka i vår) – och i huvudstaden blev ”Bill” snabbt en stilfull snackis för tre år sedan.

Den israeliska koreografen Sharon Eyal skapar ”Half life” för Kungliga Baletten.

Foto: Lars Pehrson Bild 1 av 2

Kungliga Baletten repeterar en sekvens i ”Half life”, tillsammans bygger de upp en nästan extatisk stämning.

Foto: Lars Pehrson Bild 2 av 2
Annons
Annons
Annons