X
Annons
X
Recension

Tristessa Sexförbrytaren blir kvinna i gränslös kärlekshyllning

Med "Tristessa" tar svensk opera klivet in i samtiden i stor skala. Sofia Nyblom fascineras av världspremiären på Jonas S Bohlins och Torbjörn Elenskys queera kärlekstragedi, där den manlige sexförbrytaren straffas genom att förvandlas till kvinna.

Nyskrivna ”Tristessa” på Kungliga Operan, här Johanna Rudström (Young Tristessa) och Joel Annmo (Evelyn) och Kungliga Operans kör. Foto: Sören Vilks
Läs mer om Scenhösten 2018

"Time is a man! Kill time!" Jag vet inte vilket som berör mig mest: den svindlande videosekvensen inifrån en skimrande röd vagina, eller den kvinnliga talkör som rituellt manar fram generationer av modersgudinnor medan kvinnan-i-mannen väcks och blir till på Kungliga Operans traditionstyngda scen.

Världspremiären för opera-adaptionen av den brittiska författaren Angela Carters surrealistiska intrig kring den Garboliknande filmstjärnan Tristessa, ett år efter att #metoo-rörelsens backantinnor började röka ut alla Harvey Weinstein-epigoner ur deras hålor, är oerhört vältajmad. Men även om Tiden mördas och matriarkatet kuppar in sig på Operan i "Tristessas" gestalt, är varken romanen "The passion of new Eve" eller den sensationella operaversionen någon politisk pamflett.

Nyskrivna ”Tristessa” på Kungliga Operan, här Johanna Rudström (Young Tristessa) och Joel Annmo (Evelyn) och Kungliga Operans kör.

Foto: Sören Vilks Bild 1 av 2

Konstnären Ann-Sofi Sidén har gjort scenografin till den nyskrivna operan ”Tristessa”. På bilden medlemmar ur Kungliga Operans kör.

Foto: Sören Vilks Bild 2 av 2
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X