Annons

Why are we creative? Sexfixerad jakt på kreativitetens gåta

Ai Weiwei, Marina Abramović, David Bowie och Nadya Tolokonnikova försöker på frågan varför vi är kreativa.
Ai Weiwei, Marina Abramović, David Bowie och Nadya Tolokonnikova försöker på frågan varför vi är kreativa. Foto: Njutafilms

Varför är vi kreativa? Den frågan har Hermann Vaske i tre decennier ställt till kända människor. Men regissören blir egentligen bara drivande när han får in samtalet på sex.

Publicerad

För mig, säger den slovenske filosofen Slavoj Žižek till den tyske filmaren Hermann Vaske, är kreativitet förknippad med urtråkig administration. Žižek påminner om att många stora poeter och författare samtidigt var banktjänstemän och liknande. Han exemplifierar med Kafka. Varenda idiot är kapabel att spruta ur sig mer eller mindre tokiga idéer i stora mängder, tricket är att sedan skapa ordning i detta efteråt.

Hermann Vaske är nyfiken på kreativitetens drivkrafter. Någon gång för sisådär 30 år sedan jobbade han på reklambyrå i London. Under en myskväll ute på landet satt han med kollegorna kring en brasa och kände sig litet filosofisk, såg upp mot stjärnhimlen och ställde frågan: Varför är vi kreativa? Varpå byråns ”kreativa chef” utbrast att där har vi det, det är den enda frågan! Vilket det naturligtvis inte är, men för Vaske blev det icke desto mindre en uppenbarelse. Han hade nu en uppgift i form av ett filmprojekt. I tre decennier skulle han fråga känt folk varför de är kreativa.

Bowie och Vaske.

Foto: Njutafilms Bild 1 av 1
Annons
Annons
Annons
Annons