Annons

Carl-Johan Malmberg:Sexan Mahlers mest demoniska verk

FARLIG MUSIK Gustav Mahler kallade själv sin sjätte symfoni för tragisk. Det är svårt att komma ifrån att sexan i många stycken är ett otäckt verk – men den är också livsbejakande i sina hisnande snabba växlingar mellan känslomässiga motsatser.

Publicerad
Karikatyr av Fritz Schönpflug i tidskriften Die Muskete (10/1 1907), som gör narr av den okonventionella instrumenteringen i sjätte symfonin.
Karikatyr av Fritz Schönpflug i tidskriften Die Muskete (10/1 1907), som gör narr av den okonventionella instrumenteringen i sjätte symfonin.

Gustav Mahlers sjätte symfoni är omgärdad med ett på många sätt avskräckande rykte. Den bild som råder är att det är Mahlers svartaste verk, oförsonligt och dödsbesatt. Det är hans enda symfoni som inte slutar antingen ljust eller åtminstone försonande och vars väldiga final ses som den mest uppslitande musik han skrev. ”Den ’tragiska’ Sexan och dess tröstlöst dystra värld”, skrev Richard Specht i sin Mahlermonografi redan 1913. Som inget annat Mahlerverk har den, menar man, förebådat 1900-talets katastrofer, de stora krigen, Förintelsen. Med sin extrema pessimism har den inte ansetts lämplig i alla konsertsammanhang.

Karikatyr av Fritz Schönpflug i tidskriften Die Muskete (10/1 1907), som gör narr av den okonventionella instrumenteringen i sjätte symfonin.

Bild 1 av 1
Annons
Annons
Annons