Annons

Lars Ring:Sex, språk och makt dominerar tyska scener

”Erniedrigte und beleidgte” från Staatsschauspiel Dresden.
”Erniedrigte und beleidgte” från Staatsschauspiel Dresden. Foto: Sebastian Hoppe

Sönderslagna intill oigenkännlighet – så spelas klassikerna på Theatertreffen 2019. SvD:s Lars Ring ser en Dostojevskij som blir olika varje gång, och en Molière där språk är övermakt.

Publicerad

BERLIN Två av uppsättningarna på Theatertreffen 2019 har svensk publik redan haft möjlighet att uppleva: ”Hotel Strindberg” från Burgtheater i Wien, som spelades på Bergmanfestivalen 2018, samt ”Persona” som är en samproduktion mellan Malmö stadsteater och Deutsches Theater i Berlin.

Urvalet detta år består av mycket nyskrivet, men också två klassiker: Molière och Dostojevskij – dock använda endast som kontext och utgångspunkt, sönderslagna till skärvor. Båda vill diskutera scenisk form, och dessutom utmana publiken. Dostojevskijuppsättningen är en tragedi omgjord till närmast hysterisk tragedi. Molière består av språkteoretiska skämt och upprepningar. Båda utmanar medvetet publiken, den första genom sin svartvita gapighet, den andra via ständiga repetitioner och ett sexualiserat språk.

”Tartuffe” från Theater Basel i Schweiz.

Foto: Theatertreffen Bild 1 av 1
Annons
Annons
Annons